Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Croes
Hej alla!

Jag har en ett hål i grenröret som läcker avgaser. Min farsa är svetsare och tanken är att han ska prova svetsa hålet om det är möjligt. Min fråga är dock vad för metall grenröret är? Har letat lite på nätet och förstått det som att det oftast är gjutjärn? Stämmer detta eller kan det vara annan metall? Farsan behöver veta vad för svetspinnar han ska köpa.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Grenrören på 850 är inte gjutna* så dem lär man kunna svetsa med lite vad som helst. Kollat så att det är själva grenröret och inte flex-delen som läker?

*Grenrören på turbomotorer är gjutna.
Senast redigerad av 1 Marlboroman, redigerad totalt 0 gånger.
av Croes
Sorry för sent svar men många saker samtidigt nu.
Okej, men det låter bra. Yes, det är grenröret. Vet du om det är rostfritt eller inte?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Grenrören till sugmotorerna har jag fått för mig är tillverkade i flera delar. Någon form av svartstål är det. Att massproducera grenrör i rostfritt är dyrt, krångligt och så har dem en tendens att spricka. Finsn inte så många kvaliteer av rostfritt som tål värmen i längden utan att spricka, speciellt i ett grenrör.
av Croes
Alltså innebär det att det ska vara möjligt att svetsa grenröret med egentligen vilken svetspinne som helst? Eller finns det något speciellt som rekommenderas? Har ni svetsa själva tidigare eller har ni bytt grenröret själva?

Rek. ni att svetsa eller rek. ni att försöka få tag på begagnat grenrör och byta hela skiten?

Stort tack för svaren hittills!
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Vill man att det ska bli riktigt bra lär man fundera mer på vilka elektroder som kan vara bäst. Nickelelektroder bör vara vettigt. Men i praktiken så kan man använda det man har till hands om man vill prova.

Hade det varit min bil så hade det berott på skick och hur länge jag tänkt ha den. på en billig bil medf kort förväntad livslängd hade jag plockat fram MIG'en och svetsat men om det varit en bil i bra skick som har några år kvar att ge så hade jag lagt 1500 på ett nytt grenrör.
av Croes
Bilen i sig är det inget fel på men det är ju den klassiska frågan om det är värt eller inte då jag inte har någon aning om hur länge bilen rullar (så länge den funkar ärt tanken).

Med svartstål som du skrev tidigare, vad innebär det? Funkar nickelelektroder eller finns det något ytterligare du rek.? Skulle du kunna länka på ex. svetspinnar man kan köpa. Försöker samla så mycket info jag kan till farsan. Därav frågorna...
Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra kr&a[…]

Det ser ut som hastighetskontrollern för kupe[…]

Falsklarm av insekt?

Det verkar rimligt att om en skalbagge förl&a[…]

Ny Kartuppdatering

Det är nu en vecka som jag försöker[…]