Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Peter T
#11100
Hej,

Jag har en Volvo 460 -91 som jag har problem med. Plötsligt så börjat den gå som en kratta och blir omöjlig att köra och även ibland inte viljat starta på varm motor. Har man fått igång den så har den inte viljat varva över 1200-1300 varv utan att strypa sig.

Jag hade den inlämnad för ett årsedan för detta när jag blev stående. Efter många försök och när motorn hade svalnat lite så gick den igång igen och jag kunde då ta mig till verkstad.
Bilen fungerade när de hade inne den men bytte tändkablar då de kunde se att de var dåliga och har därefter fungerat.
Men nu sedan några veckor tillbaka så går den inte att lita på bilen.
Jag har nu bytt stift, rotor, fördelare och tändkablar men misstänker att problemet är bränslesystemet.

Tomgång går det lite upp och ner och plösligt så är det nästan som om man skulle ha chokat en varm motor och det bolmar ut svart rök ur avgassystemet och blir omöjlig att köra. Tyvärr så är felen sporadiska och det går inte att framtvinga utan när det händer så händer det.
När motorn har svalnat efter felet så går den igång igen.

Bilen är kanske värd 10.000 kr och kostnaden för byta av tändkablarna förra året var 2800 kr.
Jag känner att jag inte vill lämna in bilen då jag är övertygad om att det kan kosta hur mycket som helst innan problemet är funnet om de skall byta bit för bit.

Så min fråga är var skall jag börja leta och vad är det för värden jag skall mäta fram på givare och lambdasond.

// Peter
av Peter T
#11216
Går nu till skroten :???:
Användarvisningsbild
av boostofta
#13149
Var finns bilen, är intresserad av att betala mer än skroten om det inte är för långt bort.
Användarvisningsbild
av Koivu
#13370
Här är några tips:

KOlla om den drar tjuvluft nånstans. Du kan spaya startgas över slangarna när den står igång. Om den drar in tjuvluften/startgasen, så varvar bilen upp, eller går bra den stunden...

Luftfilter-50kr

Bränslefilter -150kr

Red Line Complete System Cleaner- 180kr (Mekonomen, rensar hela systemet från tank till insprut, ventiler osv...

Kan vara impulsgivaren. Den mäter impulser från svänghjulet och skickar då info om när gnistorna ska ska komma på tändstiften.
Placering: precis över vxl-lådan vid motorn-sprängåpan.- 600kr

Lambdasond-1300kr

Luftmassemätare (LMM)...runt 1000-lappen tror jag

Låter lite som det skulle kunna vara överslag från dina tändkablar oxå...
Skruva av tändstiften & kolla om du har längsgående svarta tunna streck på det vita partiet på tändstiftet. Isf har är det gnistor som slår förbi tändstitets utsida.

Lite tips detta...Välj vilket som passar ekonomin... :wink:

Lycka till..!

Hej, bör jag oroa mig för rosten på[…]

Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

Jag svarar mig själv, och ja, det verkar ju v[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]