Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Peter1507
Hej,
Tack för alla svar!

Följande har jag bytt två gånger för att försöka få remmen att löpa rätt:
-VVT, både drevet och enheten (lite osäker på om axialspelet som Amazon1964 skriver, VVTn ska kunna skjutas fram och tillbaka ett par mm?)
-Vattenpump (använde medföljande packning, gjorde ordentligt rent innan)
-Löprulle
-kamrem (innan byte nr 2 så vobblade första kamremmen och gick emot armen till spännaren som ni ser i videon ovan)
-spännrulle

Hasse53: din idé om vevaxeldrevet låter mest troligt. Jag har ju bytt allt annat redan.
Men vad är det som bestämmer att remmen ligger i mitten på alla drev när det väl fungerar?
Senast redigerad av 1 Peter1507, redigerad totalt 0 gånger.
av Peter1507
Hasse53 skrev:Kolla så att vevaxeldrevet inte är koniskt, dvs kuggarna lutar. Ta loss drevet och kolla med en vinkelhake så att kuggarna är parallella med vevaxeln. Jag hade detta fel på en B21:a i en 240-80. Bytte drev och sen blev det bra.

/ Hasse
Du kanske har rätt, kolla 8-12 sekunder in i videon.
Här är en bild
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Jag hade en S70 00a samma motortyp som du. Där vandrade remmen fram o tillbaka över vvt drevet på tomgång gasade man det minsta gick den rakt. Tog dock ej i någonstans.
Och den flyttade sig inte så väldigt mycket som din gör. Jag gjorde aldrig något åt det. Kan det vara löprullarna på din?.
På gamla remdrivena svarvar tex hade hjulen en puckel på mitten för att remmen skulle ligga rakt på hjulet.
Men de drivremmarna och alla drivhjulen var släta utan tänder bara puckeln på mitten. Bara en tanke.

Med vänlig hälsning Hasse.

EDIT tänkte så här är dina spänn rullar osv släta utan puckel på?.
Har du kollat det?
Senast redigerad av 2 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Peter1507 skrev: tor 12 sep 2019, 09:00 ..Men vad är det som bestämmer att remmen ligger i mitten på alla drev när det väl fungerar?
Är det inte vevaxeldrevet som styr remmen, det har väl flänsar på båda sidor om remmen? Och sen förutsätts alla tandhjul och löprullar vara såpass parallella att remmen inte sticker iväg innan den styrs upp på vevaxeln igen.

Remspännaren ser jag inte på din "utbytt-lista", visst har du bytt den? Lagret i den känns rätt smäckigt i jämförelse med resten.. Skulle spännaren eller löprullen hamna snett vid monteringen av någon konstig anledning så sticker nog remmen iväg.. Spännaren sitter väl bara på en skruv, om den skulle bli krökt eller snedgängad kanske..?
av Peter1507
Erik Å skrev: Remspännaren ser jag inte på din "utbytt-lista", visst har du bytt den?
Missade att skriva med den, men jag har bytt den (dock bara en gång)
Användarvisningsbild
av Erik Å
Finns nog skäl att misstänka den, det är vad jag minns en smäckig konstruktion av pressad plåt.. ?
Visst roterar motorn medurs sedd från kamremsänden? Då styrs ju remmen rätt på vevaxeln först, passerar spännaren och vattenpumpen innan den hamnar på kamaxlarna. Och ligger den snett på kamaxlarna så måste det ju vara vattenpumpen eller spännaren som styrt den dit? (eller om nu tandhjulet på vevaxeln är snednött på något sätt).
Rimligtvis kan väl inte tandhjulet på vevaxeln ha flyttat sig närmare blocket, jag har ingen koll på hur det sitter fast. Kolla att inte inre flänsen ser nersliten ut. Lite lustigt att remmen ser ut att ligga rätt på löprullen.

Edit: det kanske inte finns någon inre fläns på vevaxel-tandhjulet? Isåfall är det antagligen vattenpumpens hjul som ska styra, det har definitivt en fläns inåt. Så har du satt dit en tredjepartspump med lite andra toleranser kanske det förklarar varför remmen ligger där den gör. Vad skulle hända med en lite tjockare packning på vattenpumpen? :-)
Har du kvar den gamla pumpen så kan du ju jämföra måttet från monteringsflänsen till styrflänsen på tandhjulet. Klipp till en mät-mall av kartong, du kommer aldrig att få in skjutmåttet i motorrummet :-D

Sen är det kanske ingen katastrof att remmen ligger precis på kanten av insugkammens tandhjul men jag skulle inte sova gott om den hänger utanför kanten ;-)

Hej Forumet, Vår XC90 Ursula började kr[…]

Strålkastarbyte

En fråga, jag har bytt båda mina str&a[…]

VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]

Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]