Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1321897
joel80 skrev: tis 11 jun 2019, 16:04 Elbilars batteri brinner extremt sällan. Det ska till rejäl skada för att det ska ta eld. Brandkåren kan släcka brand i batterier ganska lätt, men behöver sen ha "övervakning" alternativt vattenbad på bile/batteriet ett tag för att inte riskera att det blossar upp på nytt.
Några fall med brand vid laddning har vi också haft, men där har det ibland berott på mänskliga fel. (t.ex användning av skarvsladdar eller timers som inte tål effekten.)

Diesel behöver rätt hög värme för att ta eld... sett video där nån kastar brinnande tändsticka i dieseltunna. Den bara släcks...
Men tar det väl eld innehåller det mycket energi och brinner på bra och med hög temperatur.
Man kan tänka på olika sätt. En villa brinner också väldigt sällan och många gillar att investera i en Jacuzzi eller en fet altan eller en 60" TV eller nåt annat fett.

Man kan istället lägga de pengarna på en brandstege utanpå fasaden, från 2:a våningen, så kanske man klarar sig om de börjar brinna på 1:a våningen.

Var och en prioriterar olika. Helt upp til var och en.

Just gas håller jag mig borta ifrån, hemma, borta, camping, båt. Eftersom jag sett hur en gasexplosion blev en gång, en villa. Blev helt utblåst. En modern trendig skitdyr gasspis och något läckage någonstans och pang....
#1336161
Har själv gasspis och en lämplig gasolanläggning till det. Det är som allt annat potentiellt riskabelt att man får se till att ha koll på installationer och ha effektiva larm om något trots allt skulle gå snett.

Sedan just vad gäller gasol, finns ju möjligheter att ha elektriskt styrd av/på ventil ute vid gasolflaskan så att anläggningen är trycklös om man inte använder den. Litet overkill javisst men det är ganska enkelt att göra installationen i stort sett bombsäker.
#1336865
Vi kör enorma furnaces på jobb där vi flusher kontinuerligt med H2. Det är inget problem. Används i mycket industri och det finnas rik erfarenhet med hantering.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#1337047
EjS skrev: tor 12 sep 2019, 04:28 Vi kör enorma furnaces på jobb där vi flusher kontinuerligt med H2. Det är inget problem. Används i mycket industri och det finnas rik erfarenhet med hantering.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Säkert funkar det bra med H2 - väte om man har koll. Men människor är människor och det blir alltid fel ibland, även maskiner kan paja. Smäller H2 så smäller det skoningslöst, om ens bara en ballong:

om man har H2 i närheten, tex knappt en meter från röven i baksätet på en bil och något händer, gnista och lös H2, ja då dör man.

Skippar allt med gas, sån är jag..
Användarvisningsbild
av EjS
#1337305
Ja det är tuffa val vi ska ta framöver med oförändrat livsstil.
Det kan hjälpa lite på samvetet att köpa en ”grön” bil, men om vi inte producerar all energi CO2 neutralt kan vi diskutera batteri och vätgas hela dagen.

Var en sväng i Milwaukee igår från Chicago. Även om vi åkte innan 6 på morgonen och åkte tillbaks innan rush hour var det kö och tät trafik stort sett hela vägen. Vår kollega där säger att det är så nu, att det är kö in och ut oavsett när på dygnet du åker. Även mitt i natten.

Det där är kört om inte livsstilen läggas om.
IMG_0576.JPG
IMG_0576.JPG (105.66 KiB) Visad 168 gånger

Sent from my iPhone using Tapatalk
#1337349
vilken tur att man inte har något sammvete när det gäller bilar och miljö, jag kör det jag trivs bäst med oavsett drivmedel
#1337487
EjS skrev: lör 14 sep 2019, 19:13 Ja det är tuffa val vi ska ta framöver med oförändrat livsstil.
Det kan hjälpa lite på samvetet att köpa en ”grön” bil, men om vi inte producerar all energi CO2 neutralt kan vi diskutera batteri och vätgas hela dagen.

Var en sväng i Milwaukee igår från Chicago. Även om vi åkte innan 6 på morgonen och åkte tillbaks innan rush hour var det kö och tät trafik stort sett hela vägen. Vår kollega där säger att det är så nu, att det är kö in och ut oavsett när på dygnet du åker. Även mitt i natten.

Det där är kört om inte livsstilen läggas om.

IMG_0576.JPG


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja, i USA går de knappt över gatan ens. Bara stora bilen vart man en ska, förutom NY.
Har bott där i några år och kul var det ett tag tills man tröttnade på ytligheten och avsaknaden av djup i livet och djup i folket där. Rätt meningslösa liv de flesta lever där...
Hjälpte inte folk var trevligare än i Sverige, oftast.

Tänkte på Nordkorea. Missförstå inte tack!!! Lägger man åt sidan diktatur och dåligt med mat, knepig styrning och kontroll osv. så verkar folket där ha en annan livsstil. Knappt mobila är de och lever i byar samt håller på med mindre jordbruk. Tillstånd för att förflytta sig längre i landet krävs.
Förmodligen släpps det ut väldigt lite CO2/ person för transporter och jordbruk i det landet, klar tänkvärt. Kanske så i framtiden på jorden? Fast ett mjukare system såklart.

Hur komma dit? Blir nog svårt. Vem vill sänka sin standard, vad standard nu är för något?
#1337498
ICEnow skrev: sön 15 sep 2019, 23:14
EjS skrev: lör 14 sep 2019, 19:13 Ja det är tuffa val vi ska ta framöver med oförändrat livsstil.
Det kan hjälpa lite på samvetet att köpa en ”grön” bil, men om vi inte producerar all energi CO2 neutralt kan vi diskutera batteri och vätgas hela dagen.

Var en sväng i Milwaukee igår från Chicago. Även om vi åkte innan 6 på morgonen och åkte tillbaks innan rush hour var det kö och tät trafik stort sett hela vägen. Vår kollega där säger att det är så nu, att det är kö in och ut oavsett när på dygnet du åker. Även mitt i natten.

Det där är kört om inte livsstilen läggas om.

IMG_0576.JPG


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja, i USA går de knappt över gatan ens. Bara stora bilen vart man en ska, förutom NY.
Har bott där i några år och kul var det ett tag tills man tröttnade på ytligheten och avsaknaden av djup i livet och djup i folket där. Rätt meningslösa liv de flesta lever där...
Hjälpte inte folk var trevligare än i Sverige, oftast.

Tänkte på Nordkorea. Missförstå inte tack!!! Lägger man åt sidan diktatur och dåligt med mat, knepig styrning och kontroll osv. så verkar folket där ha en annan livsstil. Knappt mobila är de och lever i byar samt håller på med mindre jordbruk. Tillstånd för att förflytta sig längre i landet krävs.
Förmodligen släpps det ut väldigt lite CO2/ person för transporter och jordbruk i det landet, klar tänkvärt. Kanske så i framtiden på jorden? Fast ett mjukare system såklart.

Hur komma dit? Blir nog svårt. Vem vill sänka sin standard, vad standard nu är för något?
Vätgas en i raden av konstgjorda andningar bara. Sedan försvinner det också när man upptäcker alla problem med det som att motoroljan lätt blir full av vatten. E85 nästan borta och gengas borta och snart el-bilar borta också. Hybrider är för dåliga och dyra och säkert svindyra att reparera senare och sparar knappt nån Co2 på landväg och motorväg.
Bio-baserad bensin och diesel är det enda som verkligen funkar om vi har råd förstås.
Eller fullständigt lägger om livsstilen på jorden,
Eller som Peps Persson: Vad f_n är hög standard?
#1337545
FreddanNo1 skrev: mån 16 sep 2019, 08:15 Bio-baserad bensin och diesel är det enda som verkligen funkar om vi har råd förstås.
Vi förbrukar ca 6.000.000.000.000 liter fossil olja per år. Att ersätta det med biobaserade råvara kräver rätt stor areal.

Om man använder snabbväxande energigröda bör man kunna få ut 4000 liter bio-bensin/diesel per hektar.

Det innebär att man skulle behöva ta ca 1.500.000.000 ha mark i anspråk för bio-energiproduktion.

Det var bara några snabba överslag men ger ju en viss uppfattning om skalan i alla fall.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Inte omöjligt, värt att byta i vilket fa[…]

Hej Haft problem med min dvd til RTI och ICM modu[…]

Ska man vara lite krass så finns det en hel[…]

Trådlös laddning av mobil. Trå[…]