Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1336790
Buntbandslösningen är nu implementerad på vänstra sidan :-)
Jag är bra sugen på att ställa in samma längd på båda styrlederna men ratten hamnar ju rätt snett då. Är det något som hindrar att man tar loss ratten och flyttar den ett spline-steg (verkar vara 45 splines på dessa bilar, alltså 8 grader / steg
av SubMarine
#1336795
Ackerman påverkas väl ändå inte av hur centrerad styrväxeln är i "raktfram-läget" utan det är väl snarare förhållandet mellan spindelleden och var styrleden ansluter på spindeln samt den yttre styrledens form? Styrväxelns axel rör ju sig bara åt vänster och åt höger lika mycket på båda sidor så att så länge du har samma toe på båda hjulen när du kör rakt fram så borde det inte spela någon roll ifall den ena leden är lite längre än den andra? Det måste ju också finnas någon tolerans på hur exakt centrerad själva styrväxeln blir på subframe som gör att du får olika mått på lederna även om allt är som det ska.
av Erik Å
#1336797
Mja, men "mellanbiten" mellan styrväxel och spindel (alltså innerledens pinne) sitter inte i linje med kuggstången utan är vinklad snett framåt. Och den blir mer vinklad ju mer man svänger.. Så om ena mellanbiten är kortare än den andra så blir vinkeln annorlunda vid max styrutslag. Jag är säker på att det inverkar på Ackermann men om det har någon praktisk betydelse har jag ingen aning om. Lägger jag på max styrutslag åt vänster så skrubbar vänster hjul mot innerskärmen, motsvarande händer inte åt höger. Jag tror det problemet skulle försvinna om jag justerar styrlederna lika långa..
av SubMarine
#1336800
Ja där har du ju nog faktiskt en poäng. På min bil så tar höger däck i innerskärmen om jag svänger max åt vänster men jag har inga problem med snedslitningar så jag är tveksam att du kommer märka någon skillnad gällande det. Men nu blev man ju nästan lite sugen på att mäta hur det ser ut på min bil med :)
av MickeM
#1336819
Rätt i sak.
Detta är min teori om saken.
För att Ackermann-geometrin ska bli så pass fel att man öht märker något med omodifirmerad bil, borde man vara väääldigt olika i justermånen mellan sidorna på styrstagen tycker jag.
Knappast enstaka millimeter.
Kommer man så pass fel, med en riktig toe, har man nog haft loss ratten samtidigt med styrstagen och helt tappat bort sig utan att reagera på stora skillnader mellan sidornas gänggrepp.

Specialbyggda fordon däremot, med ihop-plock av olika bilmodellers detaljer måste ta hänsyn till både "bumpsteer" och Ackermann, likväl som Camber, Caster och Toe.

Toe är i regel det enda man behöver bry sig i på "vanlig bil". Är nån annan vinkel fel, är något felmonterat, eller böjt.

Skulle Ackermann vara galen, sliter den knappast däck. Det är bara vid stora rattutslag som den vnkeln kommer in och påverkar. Skulle nog ge viss bumpsteer, men så det sliter däck märkbart? Tvivlar.

Tar hjulet i ena sidan men inte andra, tror jag mera på att innerskärmen inte sitter 100% även om den förefaller sitta rätt. Den sitter inte med millimeterprecision....

Men intressant att höra hur mycket det skiljer. Nästan sugen att mäta själv...
av Erik Å
#1336829
Jag letar desperat till en förklaring till varför bara vänsterhjulet snednöts, och det händer uppenbarligen inte då man kör rakt fram för då är toe och camber någorlunda okej. Så enda förklaringen är att det är i svängarna som vänsterhjulet sätter i innerkanten i asfalten, så skulle det bli om ackermann skenar mot toe-out i vänstersväng. Caster och KPI är någorlunda okej vad jag kan se så det finns ju inte så mycket annat som kan vara fel? Bilen har aldrig råkat ut för något större missöde.
Ratten har aldrig varit loss så bilen är isåfall slarvbyggd i fabrik. Minns att en tidigare bekant som jobbade på utvecklingsavd i Torslanda uttryckte sig kritiskt om kvalitetsnivån i Gent-fabriken. Och där råkar ju min V70 vara byggd ;-) Har hittat lite andra lösa skruvar..
Bytte en av gummikuddarna som sitter i motorramen i dag och insåg då att hålen är jättestora jämför med bultarna, så tydligen justeras läget på hela ramen med framvagn, motor, styrväxel och allt in innan bultarna dras fast i fabrik. Kanske hela ramen sitter vriden relativt karossen, vad händer då?
Aktionsplan: jag provar att justera innerlederna så de blir lika långa för att se vad som händer med slitaget.
Är det något som hindrar att man "kuggar om" ratten en spline sen om det visar sig fungera?
av MickeM
#1336844
När bara ena däcket snedslits, brukar det vara en länkarmsbussning.
Både hört om, och hänt mig personligen.
Men då en V70N.
av Erik Å
#1336922
Länkarmsbussningarna verkar hela och fräscha..
Nu har jag provåkt en kort bit med för första gången korrekt framvagnsgeometri och nu även glappfria innerleder! Har ökat toe-in också.. Ratten hamnade som väntat på ca 15 grader åt vänster för att åka rakt fram... F_n blinkersen slår ju inte av när den ska :-D Ska provåka några mil till och kolla slitaget, sen flyttar jag ratten en eller två splines

Ett tips när man justerar toe: om man tar två kraftiga plastpåsar och kastar in lite fett i dem så fungerar de utmärkt som underlag under framhjulen som då kan röra sig lätt och skrubbfritt på garagegolvet. Men undvik att gå på påsarna sen när bilen är flyttad, om du inte vill träna på frivolter :-D

Och bygger man ett stabilt "U" (eller snarare ett "C") av plankor, som når runt framhjulen, så kan man mäta toe själv med skjutmått mot fälgkanterna. Förutsätter förstås att man har o-skeva aluminiumfälgar.. ;-)
Senast redigerad av 2 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
av Erik Å
#1337113
Hurra, det verkar fungera perfekt! :-)
Jag tejpade en bit silvertejp tvärs över slitbanan innan jag åkte hemifrån i dag, kollade efter ett par mil och då ser man tydligt på tejpen var däcket har haft kontakt med asfalten. Slitaget ligger centrerat mitt på slitbanan, inga tendenser att nöta på kanterna längre på någotdera framhjulet. Nu återstår bara att kugga om ratten två splines ( 2*8=16 grader) egentligen behöver jag bara 15 så jag får väl finjustera på styrlederna sen.
Undrar om det kan vara så här: när framvagnen blir sliten så ökar glapp och flex vilket gör att drivhjulen går mer och mer mot toe-out när de levererar dragkraft mot vägen. Även om man byter spindel- och styrleder så blir glappet i stötdämparen (som agerar övre spindelled) större med tiden. Så en gammal bil behöver alltså mer toe-in när den står stilla för att inte slita däck när man kör. Jag har ökat toe-in från ca 2 bågminuter per sida (som fungerade bra när bilen var ny) till ca 10 nu

Detta är alltså gjort:
1. båda inre styrleder utbytta, den högra hade ca 0.5mm glapp
2. toe-in ökad till 10' per sida
3. länkage till styrväxel justerat så de blev lika långa på båda sidorna, ratt (ska bli) omkuggad två steg på splinen

Crap.. man får inte loss airbagen och därmed inte heller ratten om man inte hittar en lång och smal T30 torxbits :bored: Beställde en sån här, det funkade fint https://www.proffsmagasinet.se/maskinti ... -pack-89mm
av Erik Å
#1338198
Hehe, nu blev det ju rätt när jag flyttade ratten två snäpp åt höger; märket på rattstången stämmer äntligen med märket på ratten (det som jag råkade rita mitt blå referensmärke på) Blå märket på stången visar hur ratten var monterad från fabrik.
Enda som inte stämmer är att rattlåset inte går in när ratten står i mittläget, men det kan jag stå ut med när jag äntligen blivit kompis med både Ackermann och Nokian :-D
Bilagor
IMG_20190918_134420_DxO_PL_1920_marked.jpg
IMG_20190918_134420_DxO_PL_1920_marked.jpg (220.89 KiB) Visad 26 gånger
Parkeringsbroms ej aktiverad

Du måste lufta om du byter oket. /M

Jag kommer att stå på mig angåe[…]

Dags för vinter hjul

Fälgarna vet jag inte men WR A4 har jag k&oum[…]

Nollas din kördata efter varje kö[…]