Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av AlexJE
#1329815
Tjena har en 16 ventilare med ojämn tomgång som går ner så lågt så den nästan dör sedan upp igen.
Har gjort rent tomgångsmotorn och spjällhuset, köpt ny tomgångskontakt och ställt in den med bladmått.

Har fått felkod 1-3-3 (tomgångsläge på spjällkontakt) 2-3-1( lambdareglering mager eller fet dellast) 2-3-2 (lambdareglering mager eller fet tomgång) och 2-3-4 (spjällkontaktsignal tomgångsläge)

Då man drar ur lmm så blir tomgången jämn men man kan bara gasa lite lätt då för annars dör den om man gasar för snabbt med lmm urkopplad. Har filmat hur den går och beter sig när man drar ur lmm och allt men vet inte hur man lägger upp filmen då dehär ä mitt första inlägg här 😅
Användarvisningsbild
av lennarte
#1329998
B234F är nog den bästa motor som Volvo gjort, den har den nya tekniken (som fanns då) men den gamla "järn spisen". Min motor har rullat snart 50000 mil och är fortfarande i gott (mycket gott) skick.
När du gjorde rent spjällhuset, kollade du då att spjället verkligen stänger till minst 95% tätt? Hade du bort spjället och gjorde det ordentligt rent. Putsade bort ojämnheter i kanten och kontrollerade att det stänger så mycket de går med stoppskruven utskruvad.
Jag hade problem med detta för några år sedan (typ 8 år) och det slutade med att jag lossade skruvarna till spjället, knackade försiktigt med en löst kulhammare på spjället så det bottnade ordentligt (stoppskruven utskruvad) drog fast skruvarna på spjället (låste med Locktite 243) och kollade mot ljuset att det var (i princip) tätt. Spjället sitter då (mer eller mindre) fast och då skruvar du in stoppskruven tills du ka röra spjället felfritt. Då skruvar du tillbaka stopskruven samtidigt som du "duttar" på spjället med ett finger så du hör/känner att spjället "tappar kontakten" med stoppskruven. Då skruvar du in skruven igen tills du hör att spjällets stopplatta precis nuddar stoppskruven. Just precis i detta läge skruvar du in stoppskruven ett 1/4-dels varv och låser fast stoppskruven. Rör sedan inte denna mer. När du sedan vrider på gasspjället ska det "klicka" i spjällkontakten. Det ska klicka just precis när spjället öppnar och sedan precis när spjället stänger. Inte lite före eler efter utan just precis när det öppnar eller stänger.
Felkod 2-3-1 och 2-3-2 har ofta med läckage på avgas eller insugssidan att göra. Alltså tjyvluft mellan LMM och topplock och/eller avgasläck mellan topplock och katen.
Om du drar ur kontakten på LMM går motorn in i ett förprogrammerat program i bränsleboxen och går inte ur det innan du nollat felkoderna. Om motorn går bättre med LMM (eller Lambdasonden) bortkopplad kan det betyda att det är något fel på dessa. Tänk på att B234F motor har en "egen" LMM och det funkar inte med att testa med någon annan. Dom passar inte heller för just -88 och -89 års model har 3" spjällhus, alla andra (även -88 och -89 med automatlåda) har 2,5". Återkom gärna med frågor, jag har haft min 745-a med B234F motorn i drygt 10 år nu och säkert haft alla fel man kan ha. Delvis kanske beroende på att jag byggt om den till etanoldrift, men senaste tiden har den gått fantastiskt bra. Dock lite dryg i bränsleförbrukning
av AlexJE
#1336812
Givaren klickar precis när de öppnar å spjället verkar bra också, den gick inte bättre med utragen lambda eller lmm har provat byta tempgivaren till motorstyrningen också men ingen skillnad.
Provade mäta upp kablarna till tempgivaren och verkade som de va brott i den grå/vita som går till bränsleboxen, så drog en ny från givaren till nummer 13 på kontakten till boxen men den går inte bättre. Får nu felkod 123 ( ingen signal från tempgivare) vilket är konstigt eftersom jag dragit ny kabel till den och resistansmätt med multimeter från givaren till boxen. Motorn går riktigt fett och alla stiften är kolsvarta. Kan bränsleboxen vara bränd? Och är boxen speciell på 16v ifall man ska prova en annan?

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]