NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jeg har importert en 2005 modell V50 2.D Momentum fra Tyskland. I salgsoppgaven står det at det er en såkalt "zusatzheizung" på bilen. Dette er vel det man kaller tillsatsvärmare i Sverige?

Er dette standardutstyr på alle 2.0D, uavhengig av land?
Er dette en elektrisk varmer, eller er den dieseldrevet og kan programmeres om til parkeringsvarmer?

Lars
av mattiasg
Jag tror att detta är en parkeringsvärmare och har jag inte helt fel kan man ha 2 timers på den. 1 för morgonen (när du ska till jobbet) och en för eftermiddagen (när du ska hem igen)
Användarvisningsbild
av poseidon
Själva värmaren är standard men programvaran för att manuellt kontrollera den är extra. Men det kan man nog lägga in i efterhand om det saknas.

Det är dieselvärmare, som används vid parkering och under färd.
av eldeviko35
Skal ikke denne tillsatsvärmaren sitte synlig i motorrommet, inntil torpedoveggen på venstre side?
Jeg kan ikke finne noen slik synlig innsats i motorrommet.

Lars
av jensam
Om jag inte helt missminner mig, så är det inte standard med dieselvärmare i Tyskland (i Sverige är det dock standard, säkert också i Norge). Jag tror den kostade 1100 € extra när jag kollade senast (det var iofs ett bra tag sen). Annars är det nog bara o kolla på Volvos tyska hemsida.

Hur som helst; står det att den har tillsatsvärmare så ska det ju förstås finnas en dieselvärmare i den, bara o komplettera med tidur och/eller fjärrstart (verkligen smidigt att ha både och).

EDIT: Det var antingen i Tyskland eller i Österrike som dieselvärmaren inte var standard (då i alla fall...), kom inte ihåg var och deras hemsidor kommer jag inte in på för tillfället.
av eldeviko35
Noen som vet eksakt hvor i motorrummet denne varmeren sitter plassert på 2.0 D?
av SAAB_91
eldeviko35 skrev:Noen som vet eksakt hvor i motorrummet denne varmeren sitter plassert på 2.0 D?
Den sitter på höger sida på torpedväggen. På min bil finns det en liten dekal som det står "Eberspächer" på strax ovanför den.

MVH
SAAB_91
Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]