Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bravera
Vilket lager skall jag köpa det är ett pressat lager gen2 som ska in det vet jag
Men ser att det finnes lager med inbyggd magnetisk sensor och utan
Jag vet inte hur det är på min Volvo nu vilken typ av lager som jag har .
Kan det bli fel om man monterar ett med magnetisk sensor och det skulle va ett lager utan detta
av MickeM
Vad har du för års modell?

Jag har inte sett annat än "vanliga ABS sensorer" med en tandring på knuten fram.

Hursomhelst syns en tandring om man tittar in mot yttre knuten med vridet hjul.
Finns ingen är det ju andra typen.

En inspektion av ringen (om den finns) är nog också på sin plats. Rulla bilen sakta bakåt och titta på den hela varvet efter sprickor.

Långsiktigt arbetsbesparande att byta sådan ring i förebyggande när hjullagret bytes. Ringen kostar ju under 100kr.
av bravera
Tack för alla svar jag tyder svaren att jag har magnetisk hjul lager på min volvo har kollat med driv axel urdragen så långt det går . Verkar bara sitta en gummi tätning in mot hjul lagret i alla fall ingen abs ring på denna .[img][/img]
av MickeM
bravera skrev: tor 12 sep 2019, 20:50 Tack för alla svar jag tyder svaren att jag har magnetisk hjul lager på min volvo har kollat med driv axel urdragen så långt det går . Verkar bara sitta en gummi tätning in mot hjul lagret i alla fall ingen abs ring på denna .Bild
Ja, så är det nog, eftersom du har en 2009 enl överskriften. Dvs en V70II
Jag missade det när jag skrev mitt svar

Just denna forumdel handlar dock om V70N. (= 2007/8 eller äldre.)
VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]

Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]

Däckdimension Volvo v90 2025

På min gamla hade jag 17 vinter och 22 somma[…]

Har du provtryckt motorn?