Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gurra2k
Hej Forumet!

Jag är ute efter en V70 årsmodell 08-13. Kör dock mestadels väldigt korta sträckor på vardagar, med undantag på helger/semestrar. Är bensin det rätta valet? Kör totalt ca 1000 mil per år..

Behöver gärna lite input om vilken motor/växellåda jag bör undvika eller välja.

Tack på förhand.

// Gustav
av Tompan60
Undvik allt med automat. Vanligt med strul och innre läkage. Dyra fel. Jag har ditt körmönster och har en 5 cyl. Diesel D3 med manuell låda. Funkar fint för mig. Kör mest ytterstad och landsväg.
Användarvisningsbild
av apersson850
Vi har två med automatlåda. Inga problem med växellådorna. Fast vi ser till att oljan blir bytt i lådorna med jämna mellanrum.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Automatlådor är väl sällan ett problem som ofta kommer upp på diskussion här? Men däremot om och hur man ska byta olja i dem. Så ja se så lådans olja är bytt säg efter en 8000-10 000 mil iaf.

Automatare är dessutom det folk vill ha idag, manuella minskar hela tiden.

Hade letat en aut. T3 från 2013 om jag var i dina kläder och då fått den nyare inredningen men vill man så en D3 och båda kommer då dessutom vara lättsålda
Användarvisningsbild
av Micce1980
StefanN skrev:Ska man ha en V70 T3 får man nog leta.....
Sant... Tänkte på V60 :oops: Men T4:or finns det några V70:s i alla fall ;-)
av Desmodue
Jag har haft två st 2.4D en -08 och en-10 med Polestar. Båda automat och har kört 4 km till jobb med dem. Inga problem alls.
Men på -08an rasade kompressorn till ACn, jag hade tur att jag stod stilla men från 2010 så har de bättre lager i dem och då slipper man motorras som följd.
Båda körde jag till 21-23 000 mil utan sköljning av låda eller problem med partikelfilter mm.
Nu kör jag -16 D4 med Polestar och det är ju en helt annan bil. Polestar är en dröm om du har automat.

Var ute en stund igår och valde då att[…]

Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]