Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av least
Ok67 skrev:
least skrev: mån 09 sep 2019, 10:37 Men, 508 är ingen konkurrent till V90.
Och utsläppen är ingen hemlighet - detta är öppet publicerade fakta.

V90-kunderna söker sig till modellen för att de uppskattar dess komparativa fördelar, och accepterar dess brister.
Exakt alla bilmodeller har sina fördelar och unika brister.
Det beror nog på vem du frågar. 508 är ungefär lika stor som V90 och det gör dem ju på sätt och vis till konkurrenter, även om den senare är klart mer premium.

Oavsett vad så är det uppenbart att V90 inte är vidare bränsleeffektiv. Förbrukning avgörs i första hand av motoreffekt, storlek och vikt.

Det är i allts högsta grad relevant för en tråd som avhandlar just höga skatter på V90, vilket ju är en direkt effekt av ovanstående.
Nej, dessa bilar ligger inte i samma konkurrentklass. Ingen som drömmer om en flång ny 508 kommer att fundera på att köpa en ny V90.
av Ok67
SundanceKid skrev: mån 09 sep 2019, 15:44 Tror ingen som hänger här inne skulle ens fundera på en Peugeot.
Jag äger till och med en! En 308 SW BlueHDi från 2015(Har dock haft en V70N också, fram tills alldeles nyligen).

Jag är supernöjd med den. Snål, fin att köra och har bara haft ett enda fel på 8000 mil (stenskott i kondensorn, kan hända på vilken bil som helst..).

Skulle nog aldrig betala för en V60 när det finns så bra bilar för 100 000 kr mindre.
av Lövet
Har också ägt flera Peugeot. Och Volvo. Och BMW. Och Audi. Visst blir det svårt att hitta en lämplig fördom då? ;-)
av Ok67
Lövet skrev: mån 09 sep 2019, 18:15 Har också ägt flera Peugeot. Och Volvo. Och BMW. Och Audi. Visst blir det svårt att hitta en lämplig fördom då? ;-)
Det är få saker som river upp så mycket känslor hos folk som bilmärken. Jag vågar dock påstå att dåliga bilar knappast existerar idag. Med dåliga bilar menar jag bilar som inte är driftsäkra eller där saker går sönder utöver vad man kan förvänta sig.

Det man betalar för är framför allt kvalitetskänsla, finish, komfort och prestige. Vilken bil som helst tar dig från A till B utan problem.
av stevvee
Ok67 skrev:
Lövet skrev: mån 09 sep 2019, 18:15 Har också ägt flera Peugeot. Och Volvo. Och BMW. Och Audi. Visst blir det svårt att hitta en lämplig fördom då? ;-)
Det är få saker som river upp så mycket känslor hos folk som bilmärken. Jag vågar dock påstå att dåliga bilar knappast existerar idag. Med dåliga bilar menar jag bilar som inte är driftsäkra eller där saker går sönder utöver vad man kan förvänta sig.

Det man betalar för är framför allt kvalitetskänsla, finish, komfort och prestige. Vilken bil som helst tar dig från A till B utan problem.
Du betalar även mycket för toleranser. Kollar man ex hjulinställningar hos billigare märken är det sällan det står rätt och sliter därmed däck och andra delar snabbare.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
Pratar ni om andra decimalen här. Jag är imponerad av min d3. Motorn känns inte alls svag utan fullt tillräcklig. Även med husvagn. Med husvagn vill den dock ha lite mer...
av SundanceKid
Vilken co2 beräknas skatten på?
Ska köpa en xc90 b5 bensin och undrar hur hög skatten blir.
Screenshot_20191014-190823.jpg
Skickat från min ONEPLUS 6T

av Lövet
SundanceKid skrev:Vilken co2 beräknas skatten på?
Ska köpa en xc90 b5 bensin och undrar hur hög skatten blir.
Screenshot_20191014-190823.jpg
Skickat från min ONEPLUS 6T
Registrering innan årskiftet = skatt på 167g, registrering efter årsskiftet = 214g
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]