Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gocc
Har ngn en instruktionsbok till dieselvärmaren?

Testade att dra den igång genom att välja direktstar på, men efter ngn minut (under tiden det enda som hände var att man kunde höra ett utblås-ljud) visas meddelande 'värmaren avstängd, batterinivå för låg'.

Så... en manual vore toppen (hittar ingen på nätet) men även en kort (eller detaljerad, ännu bättre) beskrivning på hur det är tänkt att värmaren ska fungera. Hur kollar man om batteriets kapacitet har sjunkit så lågt??

Tack!
Senast redigerad av 1 gocc, redigerad totalt 0 gånger.
av haast
Kolla att du har riktigt bra anslutning på 12V;en. Kolla även att minuskabeln har bra kontakt.
Motorvärmarna drar ganska mycket ström och har du då dålig kontakt får du ett spänningsfall som värmaren känner som låg batterispänning :idea: .

/H
av Håkan.Persson
Värmaren dara ca 30 watt (det står på en lapp som sitter "nere" till höger på motorhuven (när den är öppen) ;-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Vid drift ja, men vid start måste glödtråden ta massor mera.
av Addekarlsson
Värmarens databox känner av batteriet innan den drar igång glödstiftet. Anser den att batterinivå är för klen, då kör den inte glödstiftet. Detta är för att den inte ska suga ur batteriet, så man inte får igång bilen sen.
Likaså kollar den bränslenivå innan den kör igång oxå.

Vad som retar mig lite i detta, det är att värmaren drar igång kupéfläkt först, sen vattenpump och bränslepump, sen görs denna koll av batteriet.
Varför inte kolla först, så behöver den inte dra igång nått alls, om det är för klent batteri....

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Funk
Helt enkelt för att se om batteriet håller spänningen under belastning. Det säger inte mycket att mäta på ett obelastat batteri...

/Thomas
av Addekarlsson
Så sant så sant. Med det svaret behöver jag inte reta mig på kontrollsystemet mer. :D

Mvh/ Adde

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]