Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har varvtalsberoende, ca 1600-1800rpm, vibrationer. Känns som dom kommer från motor och främre drivlina, men ej ut i hjulen. Vibrationerna ökar med högre moment och ännu mer när det tillkommer sidokrafter tex på påfart med mkt acceleration. Skulle också vilja påstå att det är mer eller mindre olika dagar/tillfällen(?).
Har rullat 7000mil. Vissa kallar detta "en produktegenskap". Vad säger ni?
Haft min XC60 inne för vibrationer 2ggr på Volvo men de hittar inget fel. Gamla dieselfemman vibrerar runt dessa varvtal mer eller mindre och efter testat massor av bilar så har alla haft detta fenomen. Vissa säger att dersa bilar inte vibrerar men det har mer att göra att de inte uppfattar det. Jag har inte kört eller åkt i en Volvo V60/V70/XC60 med denna motor som inte vibrerat mellan 1500-2000varv.
Har en V70 d4 2013 med ökade problem med vibrationer runt 1100 varv och dessa problem ökade vid vinterdäcken påsatta? Har bytt skivor, bromsar, framvagnsinställning, känns i bilen inte i ratten/ bilen har rullat 20 000 mil dock, har fått olika bud på orsaken, testade på Volvo i somras men de hänvisade till bromsskivor och däck. Har sett i tråden att detta fenomen finns på d4 och d5?
Alfredorr skrev: lör 07 sep 2019, 14:11 Har varvtalsberoende, ca 1600-1800rpm, vibrationer. Känns som dom kommer från motor och främre drivlina, men ej ut i hjulen. Vibrationerna ökar med högre moment och ännu mer när det tillkommer sidokrafter tex på påfart med mkt acceleration. Skulle också vilja påstå att det är mer eller mindre olika dagar/tillfällen(?).
Har rullat 7000mil. Vissa kallar detta "en produktegenskap". Vad säger ni?
Jag har samma problem med min XC70 D4 Awd 2016, det skall ju vara vibrationer men det är ju normalt till 1400vr/min...

Har du fått det åtgärdat?

mvh
Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]

Tjena, behöver lite hjälp då jag v[…]