Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av para
pellemando skrev:Wow sinnes sjukt dyrt det blev
Ja, vilken tur att det är frivilligt att köpa ny bil så man kan välja en med låg skatt.
av beachman
tilldavid skrev: lör 07 sep 2019, 00:26 Artikel i svd idag, kommer tyvärr inte åt hela.
https://www.svd.se/sa-mycket-dyrare-bli ... 2019-09-07
Tyvärr redan väntat att skatten ska beräknas enligt WLTP.

Däremot är det inte så drastiskt som tidningarna vinklat det till. De har jämfört med hur det var 2014 (tror skatten höjdes 2015), och innan bonus malus.

I verkligheten handlar det oftast om ett par tusen i höjning per år efter 2020 jämfört med idag.

Läste förresten ett test i senaste AMS att en modern dieselbil (euro 6d-temp) i praktiken renar luften i storstäder. Det var färre partiklar som kom ut från bilens avgaser jämfört med den omgivande luften :-D
av Lövet
Fast höjningen är banne mig rätt saftig. Det går inte åka diesel och fyrhjulsdrift under 8000kr om året framöver. Det är bland de högsta årliga skatterna i Europa!
av FreddanNo1
Som Norge, där jag jobbat mycket.
Där är allt som är kul sönderskattat, totalt.

Förbluffande sjuk skattehöjning! Slår hårt mot de som känner sig tryggare med ny bil, med garantier och så och som behöver större bil.

Sedan om man har fler bilar, för olika behov och någon körs mindre så är det lika hög skatt ändå.

Jösses vad sjuk denna S regering är egentligen. Totalt verklighetsfrämmande.
Stiftar lagar som ny skatt för att stilla svenska avundsjukan och för att de kan...
Användarvisningsbild
av TommyP86
Nu kan man säkert lasta sittande regering för flera saker om man tycker det är konstruktivt, men en samtida fordonsbeskattning rörande nybilsförsäljningen var väl inte någon kioskvältare direkt.
Ända sedan första euro6 bilarna rullade ut var väl cyclebeatingen mer eller mindre fulländad, och därmed också skattesmitandet.
Lustigt nog är det det de som aldrig någonsin har köpt eller kommer köpa en ny bil som skriker högst, men så har det alltid varit.
av Lövet
TommyP86 skrev:Lustigt nog är det det de som aldrig någonsin har köpt eller kommer köpa en ny bil som skriker högst, men så har det alltid varit.
Snabbsvar
Jag skriker gärna högt som representant för nybilsköparna. Framförallt tycker jag illa om språket man användetr. De "klimatvidriga" bilar man skattar med 6-8 tusen nu var "Miljöbilar" och skattebefriade bara för nåt år sen!

Men det är inte "synd" om mig, jag kan beställa en Passat GTE som tjänstebil så blir det samma kostnad som idag, men då måste jag ju ha en bil till när jag ska dra upp och ner båten. Känns tveksamt miljömässigt på nåt sätt.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Jag är helt på din sida gällande snacket, det är bara dumt och kommer urholka förtroendet för politiker ännu mer.

Det är knappast nån som inte förstår att det är skattemedel som är prio, inte miljön.
av Xanthopteryx
Det är väl egentligen alltid så att det som var bra i går inte är tillräckligt bra i dag.
Det är därför kylskåpen blir mer ochmer energisnåla, dammsugare likaså, TV:n blir större, bilarna blir säkrare, ...
Man måste ju flytta gränsen hela tiden. Sedan kan man fundera på exakt hur man skall göra detta.

Vi kaske måste kika på kineserna som ligger längst fram vad gäller mer klimatvänlig transport?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare