Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag känner samma som du. Min bil är i väldigt bra skick, inte en rostfläck och jag har gjort lite egna modifikationer så att den passar mig perfekt. Den är fortfarande otroligt bekväm att köra och känns stark i både motor och växellåda.

Killen du hittat, ger han intyg på "pluggningen" som bilprovningen accepterar för omregistrering? Vill du dela med dig av hans kontaktuppgifter? Du kan ta det via PM i så fall, så att inga uppgifter läggs ut till allmän beskådan.

I min bil, som är så tidig, är gassystemet inte integrerat i CAN-Bus så det skulle inte bli några problem med felkoder om allt i gassystemet plockas ut. Det stora frågan är dock hur hjulupphängningen reagerar på viktminskningen.
Efter en noggrannare kontroll och titt idag när jag återmonterade skydden så insåg jag att det inte är rost. Det är bara en beläggning och färgan har flagnat och försvunnit vilket gör att man ser grunden på ståltanken, materialet är hårt och fint (lägger till bilder här så kan ni också bedöma). Frågan är nu hur jag ska bevisa för besiktningsmannen att han gjorde fel? Vill ju åka till någon kunnig som kan backa upp mig så jag kan få besiktningen att ändra sig.
En annan sak är även att slangen till bränsletanken börjat spricka och den måste bytas, givetvis sitter de väldigt dumt till och inte så lätt att byta det själv..

n
IMG_0429.JPG
IMG_0429.JPG (495.85 KiB) Visad 933 gånger
IMG_0428.JPG
IMG_0428.JPG (509.98 KiB) Visad 933 gånger
IMG_0431.JPG
IMG_0431.JPG (422.2 KiB) Visad 933 gånger
Tack! :-) Det blir att ta kontakt med killen och höra hur det ligger till!

För mig handlar det inte enbart om datumet när komposittanken har gått ut, utan även ifall det skulle hända något större med bilen fram tills dess. Säg att kopplingen skulle ge upp...är det värt att byta den då? Om bilen ändå bara har knappt två år kvar så känns det ju inte värt det. Eller om generatorn slutar fungera...sommardäcken är på upphällningen, är det värt att skaffa nya om bilen bara har en sommar till att leva?

Kostar pluggning några tusenlappar är det ju värt det...men börjar vi prata 10.000+ för att förlänga bilens liv...då är det mer tveksamt. Bilens andrahandsvärde är ju noll om man inte skulle sälja den i delar. Utbudet av fina begagnade V70N bensinare är ju jättestort, och priserna motiverar ju inte att lägga stora summor på att få en omregistrerad gasbil med 26.000 mil bakom sig och med 30 liters bensintank.
Precis jag förstår dig, min har gått 23 000 mil och fungerar perfekt i både motor och låda. Har ingen dragkrok och kör mestadels bara landsväg och motorväg. Inredningen är ljus men väldigt pedant skött så jag får beröm varje gång någon sitter i bilen eller så. Jag vet också att just den motorn kan gå betydligt längre om man sköter om den och så. Jag är så pass nöjd med den att jag skulle nog kunna tänka mig att plugga gasdriften om det inte stiger över säg 10 000, då vet jag att jag har mycket bil kvar. Har nära till jobb och kör inte så långt att jag skulle få ont om 30 liter, sen finns det bensinstationer ofta ifall man skulle åka längre. Ska försöka höra runt med folk angående det som inte enligt mig är rost, kanske kolla med någon annan station eller be någon verkstad ge intyg så får jag visa det vid nästa besiktning. Nu måste jag först fixa en glappande styrled och spricka i bränsleslangen.
Rossignol skrev: sön 16 jun 2019, 09:41 Ett stort tack till Gasar. Jag fixade detta på egen hand. Jag vet inte om jag hade vågat utan din hjälp. Det tog några timmar. 5 timmar att få loss allt och 2,5 att sätta dit det. Men nästa år kommer det att gå fortare hoppas jag. Gör jag det på 4,5 timmar totalt nästa år så är det ändå en "timpenning" på 275 kr om Volvoverkstaden tar 3 300 kr.

När jag kom till besiktningen frågade personalen efter intyget. Jag sade att jag hade skydden borttagna. Han blev lite ställd. Efteråt fick jag beröm för att jag gjort det bra.

Mina tips till er andra som inte gjort detta ännu:

1. Kolla att du har 10 mm-hylsa som du kan koppla ihop med förlängare om ca 40 cm. Jag hittade en hylsnyckelsats med 1/2-tums-fäste som började på 10 mm på Clas Ohlsson för under 200 kr. Förlängare hade jag. De säljer även lös 10 mm med 1/2-fäste för ca 20 kr.

2. Jag använde en smörjgrop. Det visade sig inte räcka. Jag behövde köra upp på brädor för att få loss det stora skyddet. För att få loss de båda andra var jag tvungen att först ta loss det ena skyddet och sedan flytta bilen i sidled. Så palla upp bilen ordentligt så går det lättare.När man skall ha dit det stora skyddet är det praktiskt att få hjälp att hålla det på plats medan man sätter dit skruvarna. Eller provar ut en lagom regelbit innan man tar bort skyddet, som man har till hands när man tryckt dit det på skruvarna men det fortfarande hänger löst.

3. Jag behövde lossa avgassystemet mer än Gasar.

4. Har du tänkt att sätt dit nya bultar så leta tag på dem i god tid om du inte skall handla dyrt på Volvo. Vad jag kunde se krävs det att köpa (stora)
askar om 100 st. Jag satte de gamla. De var inte speciellt rostiga. Och nu är det kopparpasta på allt. Så nästa år skall det lite lättare.
40 centimeter skriver du. Hur gör man när det bara snurrar? Jag har försökt att dunka på en 9 mm:s hylsa.

Med vänlig hälsning, PV
Hej

Jag har en V70 gas. Vad gör jag om bultarna till skyddskåpan är helt hopplösa att få loss? Jag har försökt flera gånger och det är ju inga problem baktill, men fram! Ovanför ljuddämparen är bultarna anfrätta och jag har försökt att slå på en mindre hylsa utan att lyckas. Jag tänkte även att jag försöker att hugga loss skyddet med ett stämjärn, men...

Alla förslag är av intresse.

Med vänlig hälsning, PV
Känner igen problemet. Jag sågade av skallen med en liten tryckluftsdriven vinkelslip. Skyddade tankar och ledningar med blöta filtar, lite läskigt att elda just där
Tips är även att kapa av ett par cm i framkant av det stora plastskyddet. Mycket enklare att plocka bort och sätta tillbaka i fortsättningen. Spar bara så mycket att skruvhålen är intakta.

Skickat från min I4113 via Tapatalk

• 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Det är service på mindre ort, lå[…]

Jag testadeatt att trycka i lite mer gas, hjä[…]

Sätta en slang på avtappningen i block[…]

Jag har fått ihop den för hand, men d&[…]