Mycket extra information man får här på forumet, det uppskattar jag!
Rapport från senaste sessionen;
Vid närmare inspektion var mycket riktigt damasken slut, eller snarare den metallring i den som får den sitta tight runt kolvhålet. Den hade rostat sönder, och det var det man såg på min tidigare bild och som Snowman påpekade.
Kolven såg inte direkt dålig ut, jag har smort med bromsvätska och motionerat det hela ett tiotal gånger, torkat av rostspår mellan varven och smort igen. Tack Snowman för verktygstipset.
Glidpinnarna är också fina, men de fick lite kolvfett för säkerhets skull.
Jag gjorde rent damasken så gott jag kunde, men den sitter inte särskilt bra, tillräckligt för att testköra i alla fall så jag monterade ihop allt igen.
kolv.PNG (194.45 KiB) Visad 349 gånger
pinnar.PNG (183.1 KiB) Visad 349 gånger
packning.PNG (37.93 KiB) Visad 349 gånger
Resultat bra;
Tre varv runt kvarteret vilket gjorde skivan ljummen förut genererade ingen värme denna gång!
Skivan känns lika sval som de andra. Får köra lite längre och se.
Resultat sämre;
Servicemeddelande för antisladd har tänts!
Vad har jag gjort för att skapa detta problem? Jag snurrade på hjulet ett par varv, förundrad över att parkeringsväxeln inte verkar låsa bakhjulen. Annars tycker jag inte att jag varit på ABS-sensorkabeln direkt...
*EDIT* Efter att ha startat bilen igen är meddelandet borta. Skumt.
Alternativ som jag ser dem;
*Nytt OK med ny kolv och packning. Risk att det rostar eller inte fungerar lika bra som orginal enligt post ovan.
*Ny packning, alternativt även plocka ned hela oket och göra rent och polera själv + hålla tummen.
Eftersom jag ändå tänkt montera justerare för parkeringsbromsbackarna, och jag hade sönder en fjäder när jag tog bort backarna för att felsöka måste jag plocka ned allt igen.
Laga en sak, paja en annan, så jobbar jag. Får vänta med att sälja V50:n.