Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bilgalen
#133578
XC90_Executive skrev:
bilgalen skrev:Men vad händer när D5 når rödmarkeringen vid ca 4500varv och måste växlas :lol:
Då får man om man har manuell låda använda en finurlig uppfinning kallas koppling. Man trycker ner den (pedalen längst till vänster) sedan kan man välja nästa växel, o till sist släppa upp kopplingen igen! Har man automat så räcker det att hålla kvar gasen i botten så växlar den själv.

Eller vad va det du undrade?
Jodå, jag vet på ett ungeär hur man växlar. Men medans man fnular med det så drar R:en om, det var så jag tänkte :lol:
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#133583
bilgalen skrev:Jodå, jag vet på ett ungeär hur man växlar. Men medans man fnular med det så drar R:en om, det var så jag tänkte :lol:
Mja....det vet i katten. Dieslar är 'giftiga'. D5an har ändå bara 185hk, men lika bra vrid som en bensinmotor med 300hk. Underskatta aldrig en diesel.....
Användarvisningsbild
av Jensen
#133585
XC90_Executive:
Hade inte du lämnat detta forum för ett tag sen??????
Vill minnas att du körde världens martyrfasoner innan du "lämnade oss" med din superunika XC90 som hade superspeciell färg el nåt liknande.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#133602
Jensen skrev:XC90_Executive:
Hade inte du lämnat detta forum för ett tag sen??????
Vill minnas att du körde världens martyrfasoner innan du "lämnade oss" med din superunika XC90 som hade superspeciell färg el nåt liknande.
Stämmer bra. Kör fortfarande denna superunika (finns fler Ferrari F430 i Sverige än den jag kör, tillräckligt unikt?) XC90. Tro det eller ej, den har fortfarande alla grejer som gör den så speciell. Färgen bland annat! Nu är detta väldigt off-topic.....

Blev fruktansvärt trött att bli påhoppad av ungeför 32 personer på första inlägget...

Den sista idioten är ju tyvärr inte född än. Vilket forum man än går till så finns det idioter. Tittar till detta lite till och från....sitter inne med 'en del' kunskaper om Volvo som kan vara ganska bra ibland när folk behöver hjälp/undrar saker.

Inlägget du precis skrev är ju bara ett till i mängden som går under benämningen idiotinlägg. Förstör inte denna tråden också! Svara inte här! Vill du svara så det det via PM! GOD JUL!
av bilgalen
#133631
XC90_Executive skrev:
bilgalen skrev:Jodå, jag vet på ett ungeär hur man växlar. Men medans man fnular med det så drar R:en om, det var så jag tänkte :lol:
Mja....det vet i katten. Dieslar är 'giftiga'. D5an har ändå bara 185hk, men lika bra vrid som en bensinmotor med 300hk. Underskatta aldrig en diesel.....
Nä, men problemet med dieslar är just varvstoppet. En D5 kan man dra till ca 4500varv...en bensinturbo till ca 6500 varv och en nyare M3 till 8000 varv 8)

Detta kan betyda vid tex bankörning att man kan slippa en växling innan kurva. Det sparar man maaaassssor med tid på.

Sen är det ju dessutom så här om du jämför D5 med V70 R. D5 må vara snabbare 80-140 på en viss växel. Men skulle killen i R:en växla ner ett snäpp skulle D5:an se sig enkelt besegrad :lol:

Sen tycker jag för övrigt eftersom det inte verkar finnas så mycket moderatorer här på forumet att vi ska försöka ha en trevlig ton! Allas åsikter är ju välkommna och intressanta även om man så har skygglappar med texten XC90 på :lol:
av dali
#133640
Om en D5 ska köra ifrån en R så måste de ligga på "rätt" respektive "fel" varvtalsområde. Om båda ligger på högsta växeln i 80-140 så kanske D5:an är rappare, men garanterat inte om R:en ligger på 3:an. Man kan inte trolla bort +100 hästar om båda motorerna får ligga på optimalt varvtal.
Användarvisningsbild
av Rillee
#133644
dali skrev:Om en D5 ska köra ifrån en R så måste de ligga på "rätt" respektive "fel" varvtalsområde. Om båda ligger på högsta växeln i 80-140 så kanske D5:an är rappare, men garanterat inte om R:en ligger på 3:an. Man kan inte trolla bort +100 hästar om båda motorerna får ligga på optimalt varvtal.
precis vad jag också tycker, för båda har 400Nm men R har ju många fler hk
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#133689
dali skrev:Om en D5 ska köra ifrån en R så måste de ligga på "rätt" respektive "fel" varvtalsområde. Om båda ligger på högsta växeln i 80-140 så kanske D5:an är rappare, men garanterat inte om R:en ligger på 3:an. Man kan inte trolla bort +100 hästar om båda motorerna får ligga på optimalt varvtal.
Det är mätt på 3an......
av dali
#133736
Vem har mätt?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]