Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1335803
Först och främst: Du behöver ingen blytillsats! Topplocket är av aluminium och där sitter det inpressade ventilsäten av stål. Så har det varit sedan B21-motorn kom 1976. Det dröjde flera år innan Volvo erkände att det inte behövs något bly i bränslet kanske för att det inte var fullt introducerat i hela landet med blyfri bensin förrän i slutet på 80-talet (?)
Så du kan prova med Bf 95. Skulle det visa sig att du behöver mera oktan så kan du med fördel blanda i några liter E85 varje gång du tankar. Det har 104 oktan och även en mindre volym E85 påverkar positivt. Du har inte berättat det, men vi antar att du har en förgasarmotor? Du kan om du vill blanda i upp till 10 - 12 % etanol i en sådan motor utan att göra några andra åtgärder. Har du insprutning kan du blanda i mera.
#1335804
Volvos motorer med alutoppar har ventilsäten som klarar blyfritt.
Inga problem att köra 95 oktan på dessa, har själv gjort så och det har aldrig varit några problem vare sig med B21/23 eller B230.
Vill minnas att det i instruktionsboken till 240 står att B21A/E kräver minst 93 oktan, B230A/E kräver 98 oktan men kör man lungt och inte motorn spikar finns ingen anledning att tanka 98oktan.
Abs ring bak V50 AWD

Hej. Har fått samma problem på v&arin[…]

Det löste sig, hittade ett fel. Det vita plas[…]

Det finns folk (inklusive proffsmekaniker) som anv[…]

Jag beställde en felkodläsare på A[…]