Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag har en S80 -06 med halogen strålkastare. Fick tag på ett par xenonstrålkastare från en S80 2003. Kablar och kontakter passar ju såklart inte rakt av. Någon som har tips på vilka modifieringar jag måste göra för att få det att fungera?

Obs bilen är utrustad med automatisk nivåreglering. Därav har jag inget vred för höjdregleringen va lyktorna. Detta sker automatiskt.

Någon som har bytt halogen till xenon och kan komma med några tips?

Tacksam för svar! :D
Öhh, det är väl bara xenonutrustade bilar som har automatisk reglering....
Frågan är om nån tidigare ägare gjort en "fuling" och monterat halogen, på en xenonutrustad bil.
Kan missas av SBP, eftersom strålkastarna är väldigt lika.

Det är vanligare åt det hållet vid strålkastarändring, eftersom xenon är så förb... dyra och marginellt bättre ljus mot halogen med bra glödlampor.
Xenonutrusta halogenstrålkare är vanligast, och lyser bäst, men är olagligt av en anledning.

Bilen godkänns heller inte på SBP med annat än orginalljustypen,även om det är xenonstrålkastare avsedda för bilen, men det vet du säkert...
Anledningen till varför det inte finns något vred för höjdjustering av ljusbilden är för att bilen är från fabrik utrustad med dämpare med automatisk nivåreglering (Nivomat Dämpare). Bilen är i samma höjd och lutning oavsett last. Därför finns det ingen elektronisk justering av ljusbildens höjd. Man ställer in ljusbilden manuellt en gång sen är det bra.

Kabelstammen som går till lyktorna är även just för halogen och ej för Xenon.

Jag vet att besiktningen inte blir glad när man ändrar lyktor men jag kan ju alltid sätta dit halogen lyktorna inför besiktning. Men om det är som du säger att någon gjorde en fuling och ändrade strålkastarna förut (om det var xenon från fabrik) så är det ju egentligen bara en fördel att jag återställer bilen till original skick?

Oavsett hur det var förr. Just nu har jag halogen och kabelstam för halogen. Några tips på hur man ska modifiera detta kablage för att passa mot xenon?
Att bilen har nivåmat dämpare betyder inte att du inte har ljusreglering. Jag har det på min och har ljushöjdreglering. Bilar utrustade med xenon har andra nivåmätare som inte finns på halogen. Förmodligen har din varit utrustad med xenon och någon ändrat. Som halvljus har man alltid vredet för höjdreglering oavsett vilka dämpare bilen har, för xenon har man inte det oavsett vilka dämpare.
Jag förstår din poäng ! Men om bilen levereras med Xenon så ska det sitta två styckna lägesgivare på bakaxeln som mäter hur bilen lutar och skickar den signalen till strålkastarna. Det är ju därför Xenon bilar inte har vredet för höjdreglering för att regleringen sker automatiskt tack vare givarna på bakaxeln. Dessa givare existerar ej i min bil och det finns heller inget framdraget kablage till den platsen på bakaxeln där givarna skall sitta. Detta är anledningen till varför jag misstänker att halogen lyktorna som sitter på bilen nu har suttit på sedan fabrik.

Men bilen är 12 år gammal så det är mycket som har kunnat hända på denna tid. Bilen var kanske utrustad från fabrik med xenon som ni båda misstänker men det förändrar inte faktum att jag har en kabelstam för halogenstrålkastare (4pin) + blinkers (2pin) på vardera sida av fronten. Tips på hur man går vidare?
Att bilen har nivåmater (dom nivåreglerande dämparna) gör inte att du kan skippa aktiv ljushöjdsreglering på Xenon lampor! Så är det bara.

Det tar ju 2 minuter att byta ut LSM (ljuspanelen) till en för Xenon bil och på så sätt trolla bort ratten i fråga... enkelt?

Jag har konverterat egen bil (xc90) och andras från Halogen till Xenon genom att ändra CEM´s CarConfig och monterat GIVARE med tillhörande kabelmattor och gjort adapterkabelhärvor till främre strålkastare. Genom att göra det på detta sätt så blir det 100% lika som från fabrik och blir svårt för bilprovningen att kunna misstänka som felaktigt eftersom allt fungerar som tänkt.

Andra personer monterar givare bara för syns skull eller inte alls och struntar i att du bländar mötande trafik och borrar lite i en shunt på CEM för att slippa felkod på halvljuset.
Okej jag förstår!

Man bör alltså även skaffa givarna + deras kabelmatta + programmera CEM. Men skulle det teoretiskt fungera att göra en fuling och skippa nivå givarna + programmeringen? Bara skarva kablar till strålkastaren? Jag undrar detta för att det är en Bi-Xenon strålkastare, dvs. hela strålkastarinsatsen vinklas upp när man slår på helljuset. Kommer den funktionen att fungera utan programmering och bakaxelgivare?
Varför byta till Xenon. Xenon har en del UV ljus som förstör lyktglasen på insidan, lyktorna är ju typ skitdyra. 8-10 000kr medans du kan få en halogenlykta för 1500kr.

Bättre o leva med Halogen och hoppas på att nästa bil har LED istället.
Så du tackar nej till bättre ljus på bilen?

Och varför prata nypriser? Jag köpte ett par begagnade för 3000kr till min, polerade utsidan, Programmerade in i CEM plus givare och körde med i 4 år utan problem. Sen blev den såld och jag återställde givetvis till halogen för att inte ge nästa ägare huvudbry.

Tycker livet med Xenon var billigt och mycket bättre ljusbild.
Kolvringar etc b4b

Hej! Skall byta kolvringar,ville slippa ta loss ve[…]

460 T5 AWD

Long time no see or updates, mitt liv har tagit en[…]

Lyssna gärna på klippet! Någon so[…]

Tack för svaren, det uppskattas! Jag borde sk[…]