camaro69 skrev:Lilja skrev:grammse skrev:
Känns bra att du är den enda människan som kan trottsa naturlagarna och behärska en nödsituation med låsta bromsar kanandes rakt fram.
Att du slår tekniken med hästlängder är jag mycket imponerad av.
Jag har klarat mig många år utan att köra av eller orsaka olyckor. Med ABS och utan ABS. Men jag föredrar helt klart ABS då man har bibehållen styrförmåga.
Hjulen låser inte sig om man inte stampar pedalen i botten. Teoretiskt sätt kan man bromsa bättre utan ABS än med. Men det finns nog knappt någon människa på jorden som kan vara så exakt som ett ABS system. ABS är ett väldigt bra system men man ska inte ta det för givet eller överskatta det. Det finns brister.
Det känns som jag skulle vilja använda en del kraftuttryck, men avstår. :roll:
Vilken kille, snabbare än ABS. Hjullåsning uppstår ej på konventionella bromssystem? :?: :roll: Har du tid att moderera pedaltrycket om en älg springer ut på vägen? Är du Stålmannen? :roll:
Hur många liter chokladmjölk dricker du om dagen?
Tack för den ironiska dagisnivån. Du vet precis vad jag menade.
Det är väl för jävelen självklart att hjulen låser sig om man stampar pedalen i botten utan ABS. Men du kan bromsa med pedalen så pass mycket att du bromsar men att hjulen ändå inte låser sig. Det vet iallafall alla som tagit körkort och gjort halkkörningen.
Det som gör ABS bra är att i en paniksituation stampar de allra flesta pedalen i botten i ja ren panik och då låser sig hjulen. Det är absolut INTE omöjligt att moderera bromsen som du verkar tro. De flesta duktiga rally förarna kan nog bromsa bättre själv än ett ABS system även i paniksituationer.
Problemet med ett ABS system är att det bromsar, släpper när hjulen börjar låsa sig, sen bromsar släpper etc etc.
Om en person själv kan moderera bromsen kan han visst stanna på kortare tid än en bil med ABS och att göra så är definivt inte någon omöjlighet man behöver bara lite känsla (halkkörningen åter igen), och tror du inte på det så får du nog ta en grundkurs i fysik.
Ett ännu större problem med ABS är när det är riktigt riktigt halt t.ex. i snö. Om du bromsar med ett ABS system känner systemet att hjulen låser sig och släpper bromsen något. Problemet är bara att vid så lite grepp som vid t.ex. blankis kommer systemet i princip släppa bromsen helt och bilen kommer bara rulla. Jag var nära att fronta med en lastbil för ett par år sen pga just det.
Hamnar du i samma situation med en bil utan ABS låser sig hjulen och däckets friktion mot snön bromsar lite samtidigt som man får upp en snö eller is häl. Som hjälper till att bromsa bilen ännu mer. Detta står t.o.m i körskole boken.
Så lägg för fan av att försöka göra dig lustig som ett jävla dagisbarn när du uppenbarligen inte har koll på läget.