kantarell skrev:Om jag jämför min XC60 D4 MY19 med en BM MY54 så har det väl inte hänt så mycket vad gäller själva motorn, annat än att den äldre traktorn kanske saknar värmepanna. Själv har jag bilen i en öppen carport och tycker inte att det blir någon dålig lukt oavsett hur länge pannan är på. På en av mina tidigare XC70 så kollade jag en morron när mätaren ute visade på -30 grader och värmaren gått i ca 30 minuter. Temperaturen i motorn visade på +20 grader så fort den startades och efter ca 5-7 km var den uppe i ca 60 grader. Med en elektrisk motorvärmare torde det inte ens ha varit plusgrader i motorn efter ett par timmars anslutning i den temperaturen. Har heller aldrig haft några driftstörningar förutom en värmare som la av efter ca 35 000 mil och där innanmätet och även vissa delar av skalet hade samma skick som en Kexnougat.
Fast nog är det skillnad på avgasreningen på BM35 -54 vs XC60 D4 -19

(Däremot är ljudet från en 3-cyl BM35 på tomgång överlägsen D4

). Jag har vid flera tillfällen stått bakom bilen med motorn igång utan att känna tillstymmelse av den stank som uppstår från orenade dieselmotorer.
Det jag ville säga är att man ska vara medveten om att dieselvärmaren inte passerar något partikelfilter eller annan typ av avgasrening, avgaserna luktar traktor. Sen kan man förstås vara olika känslig för den stanken, jag får snabbt migränkänsla... Ska tilläggas att jag inte har en helt öppen Carport, och då blir det snabbt dålig lukt.