Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#133354
VolvoB20 skrev:Och vad gäller 330, jag har inte en suck mot en 330 i acc.... lika bra att lägga ned direkt,

Och en ny xc70 diesel på 185 hk har inte en suck mot en 330 på en bana heller även om den har aktiva stötdämpare. Att försöka rejsa mot en 330, är bara patetiskt. Och för övrigt bör man ju jämföra den nya XC70 mot nya 330 på 258 hk.

XC70 D5 vinner över 330 bensin i bränslekonomi, utrymme, säkerhet, rostskydd, inte i prestanda.
Givetvis är en 330 snabbare från 0-100 än en XC70 och en 330 är roligare att köra än en XC70 på kurviga vägar. Men om man jämför XC70 med jämnlika bilar så är den väldigt trevlig att köra tycker jag. Vridet i XC70 utklassar dock 330....

Vet t.ex att en V70 D5(185hk) är snabbare än en V70 R awd(300hk)/T5(260hk) från 80-140....

Ang RTI så byts bilen vart annat år så jag behöver aldrig köpa uppdateringar osv....
Användarvisningsbild
av Rillee
#133409
Inte om man har rätt växel i?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#133411
Rillee skrev:Inte om man har rätt växel i?
I 3an....eller 4an....eller 5an....eller 6an. Välj vilken du vill! :)
av Steff 99
#133432
80-120 på 5:e vx där finns det mätvärde..
BMW 330i 8,2 sek
BMW 330D 6,4 sek
Volvo V70II D5. 9,6 sek.

BMW diesel mot Volvo diesel och V70 står still... 8)
Men det är ojust att jämföra 185hk mot BMW:s 235 hk men, men diesel är häftigt med ett enormt vridmoment
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#133443
Steff 99 skrev:Men det är ojust att jämföra 185hk mot BMW:s 235 hk men, men diesel är häftigt med ett enormt vridmoment
O kanske att jämför en liten 3-serie med en V70/XC70 som väger 500kg mer....
Användarvisningsbild
av Rillee
#133526
XC90_Executive skrev:
Rillee skrev:Inte om man har rätt växel i?
I 3an....eller 4an....eller 5an....eller 6an. Välj vilken du vill! :)
tar en d5 en R mellan 80-140?
av bilgalen
#133546
XC90_Executive skrev:Du har inte kört en ny XC70 va? Speciellt med med Four-C så blir den både kul och komfortabel att köra! Inte för inte som den spöar A6 Allroad! 8)
Jo, jag har kört både gamla och nya. Underbara bilar att åka i...men för höga för att va roliga att ta kurvor med! Gäller även tyskarnas högbyggen.
XC90_Executive skrev:
Steff 99 skrev:Men det är ojust att jämföra 185hk mot BMW:s 235 hk men, men diesel är häftigt med ett enormt vridmoment
O kanske att jämför en liten 3-serie med en V70/XC70 som väger 500kg mer....
Det är ju precis det som många av oss skriver. Går inte att jämföra i just prestandaronden. Är ju som en lastbil mot en Porsche liksom.

Helt olika bilar till helt olika syften!
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#133554
Rillee skrev:tar en d5 en R mellan 80-140?
Japp!
av bilgalen
#133574
XC90_Executive skrev:
Rillee skrev:tar en d5 en R mellan 80-140?
Japp!
Allt är ju relativt som en känd Tysk en gång sa :lol:

1992 När Saab presenterade sin 9000 Aero så skrev man att den var snabbare än en Ferrari Testarossa i ett visst intervall på en viss växel. Tror det var typ 80-120 på 4:an. :lol:

Men vad händer när D5 når rödmarkeringen vid ca 4500varv och måste växlas :lol:
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#133577
bilgalen skrev:Men vad händer när D5 når rödmarkeringen vid ca 4500varv och måste växlas :lol:
Då får man om man har manuell låda använda en finurlig uppfinning kallas koppling. Man trycker ner den (pedalen längst till vänster) sedan kan man välja nästa växel, o till sist släppa upp kopplingen igen! Har man automat så räcker det att hålla kvar gasen i botten så växlar den själv.

Eller vad va det du undrade?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]