Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu när det blir sånna där fina små berg och dalbanor på vägarna då bilen gungar uppåner mycket så låter det som någon slår till med baksidan på en skruvmejsel någonstans under huven. Men inte precis hela tiden.

Ställde bilen på grus och hade sambon rycka och dra i ratten medan jag kollade under huven. Kan inte säga säkert men kändes som de var höger lagring i övre stötdämparfästet.
Är dom svår att byta eller ska man kolla efter något annat mer specifikt?
Övre fjädersätet troligen.
Mycket vanligt.
Sitter under styrlagret.

Fjäderben ner, och isär.
Fjäderspännare är ett måste.
Annars inget speciellt.

Se upp så inte drivknuten dras isär för långt, för då ramlar kulorna ur. = demontera drivaxeln och kladdigt pussel.

Men det kan ju vara länkarmsbussning också.
Leder som spindelled krängningsstag och styrled brukar få mera "klack-klack" ljud än dova dunk.
Ajemen. Länkarmen är utbytt på den sidan för mindre än ett år sedan.

Vad heter delen jag ska beställa?
Eller ska man beställa hela delen med lagret osv?
Är det denna?
https://vparts.se/se/v70/volvo-v70-2000 ... -xc90.html

Har fjäderspännare och ett skapligt förråd med olika verktyg så det borde inte vara några större problem isf.
Nej, den du länkar till är bara lagret.

Det säljs satser med både lager och säte iofs.

Den som sannolikt låter kallas fjädersäte på vissa ställen och fjäderbussning på andra:
Denna tex:
https://vparts.se/se/fjaderbussning-til ... hoger.html

Undvik Biltemas och andra lågpris.
I just detta fallet får man faktiskt vad man betalar för. Stor kvalitetsskillnad.
Jajjemen, Tackar, tackar! . Ja sånna här saker får bli riktiga grejer. Sen får man köpa en bromsskiva eller nått annat lättskruvat billigt om man känner att man har möjlighet att gå in igen om det inte funkar bra eller speciellt länge 😊
Hej, jag misstänker att mitt fjädersäte är dåligt. Klonkar och låter när jag åker över brunnslock eller farthinder. Vet dock inte om det är båda eller ena sidan? Har besiktning på fredag så får väl se om de hittar något, kanske är något annat som klonkar. Får avvakta, men kan man komma på ett sätt om det är fjädersätet? Bilen är ändå en 06a och rullat 23k mil så aldrig bytt något i framvagnen.
Pilla bort locket högst upp på fjäderbenet under huven, och skruva bort muttern och lyft av brickan.
Då ser du själva "bussningen" i centrum av fjädersätet uppifrån. Är det sprickor i gummit är den kass.

Bilprovningen finner det oftast inte, om det inte är extremt glappt. Deras utrustning drar och vrider hjulen.
Här måste stötdämparen utsättas för snabba rörelser så bussningen inte orkar med så nedre stödbrickan går emot för hårt. Det är det som donk'ar.
Bussningen ska vara så stark att stödbrickan går emot ljudlöst, och endast i större gupp.
Rekommenderar att byta båda, men det enda du tjänar arbetsmässigt på det, är att dra fram verktygen, och kunskapen i närminne. Men gott att kunna köra en längre tid innan nästa problem kommer, och väldigt ofta låter båda, men det ena överöstar det andra.

Fick bli en beställning på nya sommard&[…]

Hej Forumet, Vår XC90 Ursula började kr[…]

Strålkastarbyte

En fråga, jag har bytt båda mina str&a[…]

VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]