Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bratfalken
Hej, mitt första inlägg här! Jag råkade ut för ett trevligt elfel på Lördag eftermiddag 35 mil hemifrån, det började med att sidorutorna som för tillfället var öppnade på passagerarsidan inte gick att köra upp, varken från förar- eller respektive dörr, sedan upptäckte vi att kombinationsinstrumentet var helt dött, inget syns och mätarna bara gör mycket små ryck när man startar bilen innan de ställer sig på noll. Vidare fungerar inte knapparna för radion på på ratten, radion fungerar dock. Farthållaren fungerar däremot som den ska. Ingen innerbelysning fungerar, ej heller centrallås/larm samt bakrutetorkare och bromsljus på luckans glas där uppe. Bilen gick och jag visste att jag hade bränsle så efter inköp av diverse plast, kartong och tejp kördes bilen hem de 35 milen på Söndag kväll. I ett desperat försök att hitta en säkring som gått letade jag igenom alla säkringar jag kunde hitta, både de under huven i elcentralen, de på gaveln av instrumentbrädan, de under brädan och de i bagaget. Inte en säkring verkar vara trasig. Jag köpte en OBD-dosa för Volvo på Biltema (Enda som var öppet) och avläste en bunt felkoder, jag listar dem nedan. Felet verkar ju omfatta flera modulers styrning, finns det någon matning som ger alla dessa ström eller styrning som kan påverka så många på en gång? Innan problemet fungerade allt. Nu lyser indikatorn på avstängningen för lutningslarm och rörelselarmet. Bilens ljus fungerar men om man har igång bilen och öppnar en dörr så slocknar bakljuset en stund för att åter tändas, samma sak om man stänger dem, bakljuset släcks och tänds. Hade man inte vetat bättre hade man kunnat tro att ett datorvirus slagit till. Bilen har Volvos telefon också, men den är utan sim-kort och skulle väl kunna fungera att ringa 112 i nödfall. Kan detta vara det beryktade lödningsfelet bakom kombinationsinstrumentet? Här följer listan med felkoder som fanns innan jag försökte nollställa dem i ett försök att få igång systemet igen, jag tog bilder på alla:
BCM-0101 Communication control modules
BCM-0115 Communication control modules
BCM-0148 Communication control modules
BCM-0100 Communication control modules
SAS-0016 Steering wheel på signal R3
SAS-0018 Steering wheel pos signal R4
DDM-0022 Control, domirrselector
DDM-E010 DTC definition inte hittad! Vänligen se fordonets service manual!
DDM-E003 Configuration fault
PDM-E010 DTC definition inte hittad! Vänligen se fordonets service manual!
PDM-E003 Configuration fault
REM-6A02 Switch central locking motor
CEM-8F08 Switch, hazard warning signal flashers
CEM-DD52 Communication with SWM
CEM-8F52 Relay, headlamp wash / wipe
DIM-0001 Driving distance / Mileage / Vehicle speed signal
DIM-E003 Configuration fault / Software fault
SRS-E003 Configuration fault (till saken hör kanske att bilen inte är utrustad med airbag på passagerarsidan, bortvald av första ägaren)
AUM-40FF Amplifier, main antenna
AUM-E003 Communication control module
PHM-0015 Control module / Power supply
PHM-E003 Configuration fault
Tacksam för tips, annars blir det kanske ett projekt för den lokala Volvoverkstaden, någon säkring eller ett relä som ger ström till det inblandade modulerna vore ju idealet att hitta och åtgärda för en billig penning.
Edit/ ej heller fungerar klimatanläggningens kontroller, fläkten går inte att reglera, om den ens går vet jag inte heller då den brukar vara relativt tyst när den inte behöver blåsa på.
av MickeM
Det är inte så att du har regnvattenläckage ner på CEM?
Lys in vid säkringarna på panelsidan och titta. Det förekommer på 2005 och tidiga 2006. Inte jättevanligt, men..

En 2005 har en mycket bättre DIM, som sällan krånglar i lödningarna. (Kombiinstrumentet)
2002 är extra utsatta för det.

Du kan ju göra bilen strömlös en stund, så den gör reset.
av Bratfalken
Vi hade dels mycket bra väder flera dagar innan den började krångla, dels finns där inget vatten. Jag bor i Kalix vid Norrbottenskusten och misstänker att det är ett annat område du tänker på @Jonas_latt .? Jag tänker gå igenom alla säkringar idag igen då jag är hemma och har bättre med verktyg här, även kolla undersidan av säkringslådan i motorrummet då det enligt locket finns mer prylar där!?
av MickeM
Jonas undrar vart du bor, bara för att någon i din närhet kanske kan hjälpa dig med VIDA.
(Volvo diagnosutrustning)

Men du har uppenbarligen köpt Biltemas VOLVO OBD scanner, och att radera alla felkoder med den, är samma sak som att radera med VIDA.
(VIDA kan mycket mer än så, givetvis)
Men just felkoder och radering är lika.

Nja, säkringar är tyvärr lite tveksamt.
I så fall en av dom större huvudsäkringarna under huven.
Självklart ska du kolla det noga, och även batterianslutningar, större elanslutningar, jordpunkter osv.
Ganska sannolikt med något sådant fel.

Den enheten som jag misstänker annars, sitter ovanför pedalerna. Den kallas CEM och är Central Electronic Module. Dvs huvuddatorn.
Du har 8 eller fler datamoduler beroende på utrustning.
CEM tas ut via en lucka i torkardiket. Med elektronikuppdateringen 2005 blev tyvärr den luckan bristfällig, så försiktigt läckage av regnvatten kan över tid skada enheten. Inget som måste hända omedelbart efter en regnskur.
Luckan uppdaterades på dom som drabbades under garantitiden, eller åtgärdades som relativt nya, (som min) men det kan finnas exemplar med dåliga luckan rullande ännu idag.

Om så många olika moduler drabbas, är i regel CEM inblandad. Eller något jordfel.
Råttangrepp på kabel är också möjligt, och faktiskt ockdå om någon av dom större modulerna slås ut.
BCM hade märkligt många felkoder.
(ABS enheten)

Låt inte Volvo byta CEM eller BCM, om dom kommer fram till det. Räkna med +10,000kr i så fall. CEM är nog dyrare ändå.

Du kan köpa en begagnad modul och lämna den OCH din gamla till flera olika forummedlemmar som kan klona över all mjukvara från din gamla till den "nya".
Plug and play med en annan modul fungerar INTE. Bara möjligt med en klonad modul.
av Bratfalken
Jag har läst min Haynes och lutar också mot CEM under torkarna. Tänkte lossa dessa i morgon och kolla anslutningar, jordpunkter mm. Till saken hör att framrutan byttes för ett drygt halvår sedan... och jag har bytt kontakten på andra änden av tändningslåset tidigare då startmotorn inte ville slå till. Batteriet byttes samtidigt, men felet var bara glappt flatstift till solenoiden. Så i morgon tänkte jag kolla vilka felkoder som kvarstår och sedan börja meka. Jag har en bekant med Vida så i värsta fall får vi se om det behövs en kloning!
av MickeM
Du kan inte klona med VIDA.
Bara så du vet.

Kräver annan utrustning och kunnande.

Fick bli en beställning på nya sommard&[…]

Hej Forumet, Vår XC90 Ursula började kr[…]

Strålkastarbyte

En fråga, jag har bytt båda mina str&a[…]

VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]