Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej,

Vi har en Volvo V70N -03 2.4T som behöver nytt avgasrör från katalysator och bak. Vad rekommenderar ni att köpa? Även intressant med vad ni INTE rekommenderar.

Original är vad jag förstår inte rostfritt och är generellt ganska dyrt. Biltemas vet jag inte så mycket om merän att de ser ut att a 2 olika versioner.

Förövrigt, hur svårt är det att byta? Jag förstår ju att man kommer få köra en del vinkelslip för att få av det som sitter där men tar det en halv eller hel dag att byta?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Det är två versioner av upphängning till bakre burken, en före och en efter facelift typ.

Det mesta i "originalutförande" verkar rosta upp rätt fort. För egen del hade jag nog sneglat mot Raka rör* om jag tänkt ha kvar bilen eller köpt billigast möjliga om det var osäkert på den punkten och riskerat att få göra om jobbet om ett par år om bilen skulle vara kvar då.

*Ingen egen erfarenhet men har inte sett ett det klagats på dem heller. Priserna är ju bra också.
av MickeM
Upphängningarna bak är lika vad jag vet.
Ändröret efter bakre dämparen skiljer dock före och efter facelift. Facelift har några cm längre, men kan lösas med typ kromat ändrör.

Mellanröret skiljer också mellan några vissa årgångar. Okänt vad.

Edit:
Du hade visst en turbo.
Just Turbomodeller kan skilja på fler punkter än mellan sugmotorerna.
Användarvisningsbild
av jaun
Bytte själv på min V70N -01 2.4T (AWD) till ett sportavgassystem från BSR i juli och är helt nöjd än så länge. Varven när man drar på går så mycket finare än innan och låter inte längre som en raggarbil. Originalsystemet var helt slut, STORA HÅL i övre delen av slutdämparen och dämparen i mitten kunde man nästan dra isär med fingrarna.

Absolut inte svårt att byta, tar nog bara nån timme med verktyg till hands och går bra utan lyft, jag körde med biltema ramp. Ett tips är att kapa bulten på cat-sidan, avgassidan funkade inte och drog ut på tiden när man behövde ladda batteriet i vinkelslipen :-)

Lycka till!
Strålkastarbyte

En fråga, jag har bytt båda mina str&a[…]

VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]

Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]

Däckdimension Volvo v90 2025

På min gamla hade jag 17 vinter och 22 somma[…]