Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ok. Det där har jag hört en annan version om. Vissa säger att man Alltid skall byta vattenpumpen vid kamremsbyte. Säger man inget, så borde verkstan rekommendera det.
CabBO skrev: Vissa säger att man Alltid skall byta vattenpumpen vid kamremsbyte. Säger man inget, så borde verkstan rekommendera det.
Det är väl egentligen inte så vanligt att pumpen ger upp, men, ger den upp på fel sätt så ryker kamremmen, och ryker kamremmen så ryker ventilerna och ev. kolvarna. Med andra ord blir det skrot av motorn.
Vattenpumpen kostar inte många kronor, och det tar max 5min extra att byta den i samband med kamremsbyte.
Pump-byte i samband med kamremsbyte rekommenderas egentligen mest som förebyggande åtgärd. Är ju inte direkt kul att behöva göra om hela kamremsjobbet om pumpen börjar läcka 10mil senare :p
CabBO skrev: sön 01 sep 2019, 23:51 .. Säger man inget, så borde verkstan rekommendera det.
Absolut, men man kan inte förutsätta att det har gjorts. Borde ju framgå av serviceboken. Har du kvar fakturan så går det nog också att lista ut, verkstaden kanske också sparar historik..
Erik Å skrev: mån 02 sep 2019, 09:09
CabBO skrev: sön 01 sep 2019, 23:51 .. Säger man inget, så borde verkstan rekommendera det.
Absolut, men man kan inte förutsätta att det har gjorts. Borde ju framgå av serviceboken. Har du kvar fakturan så går det nog också att lista ut, verkstaden kanske också sparar historik..
Jo Volvo verkstäder sparar historik.
Erik Å skrev: mån 02 sep 2019, 09:09
I serviceboken står inget om vattenpumpen. Bara kryssat i Kamrem bytt plus stämpel. Några "gamla" fakturor finns inte, så då återstår verkstadshistoriken.
Idag stod jag med motorn igång för att kika efter läckage. Det jag såg var att det droppade mitt i motorrum nertill mellan motor och torpedvägg (sidan mot kupén). Där nertill kom det droppande vätska. Antagligen från AC.
Tittade lite mer idag. Det droppade på höger sida fram. Det droppade längst ner på innerskärmen framför höger framhjul. Det droppade snett under generatorn mot kupén.
Dessutom var det undertryck i expansionskärlet. Det hördes.
Sen har jag sett att det droppade mitt i motorrum nertill mellan motor och torpedvägg (sidan mot kupén). Där nertill kom det droppande vätska.
Något av detta måste väl vara från AC:n.
CabBO skrev: tis 03 sep 2019, 21:28 Tittade lite mer idag. Det droppade på höger sida fram. Det droppade längst ner på innerskärmen framför höger framhjul. Det droppade snett under generatorn mot kupén.
Dessutom var det undertryck i expansionskärlet. Det hördes.
Sen har jag sett att det droppade mitt i motorrum nertill mellan motor och torpedvägg (sidan mot kupén). Där nertill kom det droppande vätska.
Något av detta måste väl vara från AC:n.
CabBO skrev: lör 31 aug 2019, 21:57 Hej. Har en bil som läcker kylarvätska rätt så rejält ibland. AC fungerar och kyler. Ingen imma på insidan av rutan. Inget läckage i bilen, utan allt kommer ut under bilen vid höger sida i bilens färdriktning. Har fyllt på och kan köra bilen ett tag och flera dagar i rad och inget händer. Sen plötsligt kan det bli ordentlig läcka under där vattnet följer bilen när jag backar in den i parkeringen. Det finns inget i oljan och expansionskärlet är det inget mer än glykol. Har behövt fylla på 2ggr på ca 140 mil.

Värt och veta kanske :) är att bilen rycker ytterst lite ibland vid körning. Har tankat 98 oktan men det hjälper inte.

Var börjar jag leta?
CabBO skrev: lör 07 sep 2019, 19:43
CabBO skrev: lör 31 aug 2019, 21:57 Hej. Har en bil som läcker kylarvätska rätt så rejält ibland. AC fungerar och kyler. Ingen imma på insidan av rutan. Inget läckage i bilen, utan allt kommer ut under bilen vid höger sida i bilens färdriktning. Har fyllt på och kan köra bilen ett tag och flera dagar i rad och inget händer. Sen plötsligt kan det bli ordentlig läcka under där vattnet följer bilen när jag backar in den i parkeringen. Det finns inget i oljan och expansionskärlet är det inget mer än glykol. Har behövt fylla på 2ggr på ca 140 mil.

Värt och veta kanske :) är att bilen rycker ytterst lite ibland vid körning. Har tankat 98 oktan men det hjälper inte.

Var börjar jag leta?

PROBLEMET ÄR LÖST
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]