Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Patcy
Någon som kan tipsa om bra dubbdäck till min nya v50?

Funderar lite på nf5. Någon som har erfarenhet av dessa?
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Har just köpt dom själv...Har hört att dom skall vara bland dom bästa dubbdäcken.
Och uppe i norrland kör man helst inte odubbat.
Användarvisningsbild
av ER
Nokian Hakka 4 och Hakka 5 håller jag mig till numer sen Gislaved styrs av Conti och sydeuropeiska kriterier snarare än nordiska och dubbat är enda vettiga aternativet på svenska vintervägar. Ångrar inte en sekund det valet.
av Seafront
ER: Nokians däck tycks vara bäst och bullrigast… Du har tydligen kört med både 4 och 5, vilken av dem upplever du som minst bullrigast?

Snabb fråga, vad innebär över- resp understyrd när det är frågan om däck?
Användarvisningsbild
av ER
Seafront skrev:ER: Nokians däck tycks vara bäst och bullrigast… Du har tydligen kört med både 4 och 5, vilken av dem upplever du som minst bullrigast?

Snabb fråga, vad innebär över- resp understyrd när det är frågan om däck?
Bullret stör mig mindre än bettet dom ger opå vinterväg. Svårt att säga vad som var mest högljutt. Hakka sitter på min S60 och Hakka 5 på en V40 2.0T -04 och den senare är ju inte direkt välkänd för att var tyst i sig men om 5:orna satt på S60:n så skulle det nog vara en vinnare för min del. Men som sagt är det väldigt svårt att avgöra då bilarnas vägljudnivå skiljer sig så pass att det kan dränka eller avslöja dubbljudet, men för min del prioriterar jag viktigare saker som väggreppet och kan avvara lite ljud om det ger mig bättre grepp på vägen. Kommer inga nyare vettiga dubbisar denna vinter så köper jag 5:or när det blir byte nästa höst då dom gått sina 3 vintrar innan jag brukar byta oavsett däckmönsterdjup då dubbenas skick är det som först avgör bytet.
av LJN
-Tänk på att däcksbullret hörs bättre i en V50 än i S60/V70!
Har själv kört S60 i många år och nu en V50 2008:a.

Jag hade/har satsat på Gislaved Nordfrost 5 som nog är ett av dom bättre kompromissdäcken när det gäller ljudkomfort och grepp.

En större vinterdäckstest kommer i kommande "Vi Bilägare"

Edit: Testet finns nu i nya numret, Gislaved NF 5 "bästa kompromissdäcket" enligt test!
Senast redigerad av 1 LJN, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Phantom
Jag körde Nordfrost 5 på förra bilen som såldes nu i somras. Det var enligt mig de bästa vinterdäck som jag haft sedan jag hade Nordfrost 3.
Har kört både i sthlm och långkörning till södra norrland på dom och aldrig haft några problem.
Du gör ett klokt val om du köper såna däck :D
av Patcy
Tack, nu har jag bestämt mig, det blir nf5.

Någon som vet var man kan få dom till ett bra pris?
Användarvisningsbild
av Brainy
Dackonline 195/65/15 958kr/st inkl frakt.

/Anders
Volvo s70 läckande bränsleslang

Hej ! Jag har en fundering ifall ni hade kunnat hj[…]

Noterar att effektmätaren har lite annorlunda[…]

De ska snabbt skala upp produktionen av liti[…]

Tysta sommardäck V90

Lite intressant med ljudivåmätningar, […]