Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nr 32 är gummit under fjädern.
Det oftast ut som nr34.

Det säljs som pirat till V70N som borde vara väldigt lika, men troligen inte exakt. Annars har nog Volvo.
Men en slang påträdd på fjädern gör samma sak. Ska bara hindra gnekande ljud.
Är nedre fjädertallrik dålig (plåt), är det stötdämparbyte.

Det säljs kompletta fjäderben inkl allt, som kanske kan vara alternativ isf.

Komplett dammskydd:
https://www.skruvat.se/Dammskydd-stotda ... 83223.aspx

Sen är ju frågan du bör ställa sig själv:
Är bilen värd detta? Den är gammal, och övrigt skick är okänt för oss.
Bara DU, vet svaret på den frågan....
MickeM skrev: lör 31 aug 2019, 09:47 Sen är ju frågan du bör ställa sig själv:
Är bilen värd detta? Den är gammal, och övrigt skick är okänt för oss.
Bara DU, vet svaret på den frågan....
Den frågan ställer jag mig väldigt ofta.
Köpte bilen av min sambos mammas syster för 3000kr. Så redan där betyder att man inte ska lägga massa pengar på den. Men den är i otroligt bra skick. Har haft 3st 855 och denna har helt klart bäst skick.
Jag fixade de sakerna som jag visste som var dåligt innan besikningen. kofångaren och bromsar. Kofångaren hade fästena rostat sönder. Upptäckte samtidigt som jag tog bort kofångaren att dragkroken var rostig så där fick jag slipa och svetsa och till sist sätta dit rostskydd( då jag gick igenom hela bilen med rostskydd). Bromsarna brukar jag bara renovera i vanliga fall, men jag tänkte byta bromsoljan på bilen. Ska ju göras det med med jämna mellanrum. Nipplarna var såklart sönder rostade så jag bytade alla bromsoken. Gick på runt 4000kr för bromsar, kofångare och dragkrok.

Året innan bytade jag framrutan då man blev bländad av andras bilars ljuset. Inte värt att köra ihjäl sig själv eller någon annan för att man snålare på en bilruta. Samma gäller däcken så jag bytade alla vinter och sommardäck med. Min chef är bilintresserad och har balanserings maskin osv så däcken gick på 4000kr för 8 däck med bra värden. Rutan var väll runt 2000kr.

Nu blev det tyvärr dessa delarna med(är ju slitsaker) så tror jag inte det kommer bli 2:ord på ett tag på besiktningen. Har haft bilen i 5år och detta är första gången den inte går igenom.
Hade definitivt inte tänkt lägga mer pengar på bilen detta året, men nu är det som det är. Jag är inte glad vid att göra halvdant saker.

Annat som tyvärr har behövt byta detta året är startmotor och bilbatteriet. Startmotorn köpte jag på tippen för mindre än 500kr.

Nästa år är det dags för kamremsbyte. Tror det är väll det jag behöver lägga på den nästa år.

Vad tycker ni själva? Lägger jag förmycket på den. Jag tror jag hade fått lägga minst samma pengar om jag skaffar mig en nyare v70. Tittar och funderar på det till och från.
Man vet vad man har, men inte vad man får.
Jag väckte tanken bara, för många lägger mycket pengar på skrot utan att veta bättre. Men denna verkar påkostad, och du har koll på skicket.
Falsklarm av insekt?

Det verkar rimligt att om en skalbagge förl&a[…]

Har nu bytt bränsletrycksgivare och nu ä[…]

Amerikanare är de största exponenter[…]

Mitt lås hade kläggat ihop helt, s&arin[…]