Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är normalt att brickan högst upp på fjäderbenet "svävar" typ 4-5mm ovanför sätet när bilen står på hjulen MEN den ska vara CENTRERAD :-D Det där ser inte bra ut..
Om styrlagret är dåligt brukar man se att fjädern följer med ryckvis när man hissar upp båda framhjulen samtidigt och vrider hjulen fram och tillbaka. Det är så besiktningen kollar.
Lucif3r skrev: tor 29 aug 2019, 03:21
Ang. läckage på dämpare eller liknande 'småfel' så kan dom vara lite lustiga dom där bes. männen... T ex hade det *bara* varit läckaget som varit fel är det mycket möjligt att dom bara satt bra att veta på det, men när det var "så mycket annat" så slängde dom med läckaget "på köpet" :P Ett till fel hit eller dit spelar ju ingen roll, du måste ju ändå ombesiktiga, det är väl typ så dom resonerar :)
Sannolikt är det så.
Jag fick bara "bra att veta" på frugans Rav4 när en framdämpare läckte.
Men det var också den enda anmärkningen.

Enklaste vore väl att göra ren stötdämparen i god tid innan ombesiktning och köra efter blöt grusväg eller lknande så de blir lite smutslager, så det inte ser så uppenbart nyrengjort ut. Nyrengjort alldeles innan besiktning är ju lönlöst i detta läget.
Sedan påpeka sanningen, om det efterfrågas. Dvs torkade bort rostskyddsmedel för nån vecka och flera mil sedan.

Eller skruva på alla skruvar så det syns väl, och hävda att du monterat en annan begagnad....

Blir dämparen oljig igen, så läcker den och bör bytas.
Ang bilderna är det övre fjädersätet som är kass. Gummit, som är som en bussning i centrum av själva fjädertallriken har brustit.
Båda sidorna är kass.

Denna är fjädersätet som är nummer 6 i sprängskissen nedan:
https://vparts.se/se/volvo-850/volvo-85 ... hoger.html

Sprängskiss:
Bilagor
GR-257143.jpg
GR-257143.jpg (31.01 KiB) Visad 431 gånger
ymmij12 skrev: fre 30 aug 2019, 10:41
gubbstrutt skrev: tor 29 aug 2019, 22:00 Det där har jag aldrig sett på en SV70 när den står på backen.
Borde vara något fel på den sidan med. Frågan är vad? Lika bra att fixa fel som inte besikningsmänen ser.
Ja höger är med slut som Micke M säger. Nästa gång åk till en annan besiktnings station.
:-D wow, Tack för info. Jo, det var nog sista gången jag besiktat där. Får bli vanliga besiktningen istället. Kändes inte som att de vet vad de gör. Något man bör byta ut mer när man ändå har allt nere?

Nummer 32 på sprängskissen kan jag inte hitta reservdelen. Tänkte att den delen är säkert rostig och lika bra att byta om jag har allt nere.
Kan inte hitta nummer 8 heller.
Bytar dammskyddet när jag ändå gör det. Kostade 120kr för båda sidorna och då får man nummer 9 o 7.
Likaså funderar jag på om man också ska byta stötdämparen? Finns en rostfläck på den ena sidan.

Har nu bytt bränsletrycksgivare och nu ä[…]

Amerikanare är de största exponenter[…]

Mitt lås hade kläggat ihop helt, s&arin[…]

Service Peugeot 107 2007

Får se vad som händer nu dom närma[…]