Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det har ju kommit smygandes...

Det blev inget plottande av bränsletrycket igår, fick för bråttom hem för att ha tid och mickla med det.

Idag kopplade jag in DiCE och fick dessa felkoder:

CEM-1A59 Communication with AUM control module Signal missing
CEM.8D02 Ignition lamp and high-mounted stop lamps toohigh/Signal missing
ECM-6805 Turbocharger (TC) control system boost pressure fault - Pressure too high
CCM-0021 Air Quality seneor Internal Fault
SUM-0324 CAN-signal, BCM control Unit Signal missing
SUM-0334 CAN-signal, BCM control unit Faulty signal

AUM är inte så konstigt för jag har slängt ut originalstereon och klämt in en eftermarknads-apparat.
Ignition Lamp, kan det vara belysningen vid tändningsnyckeln? Den har inte fungerat sedan jag var inne för att få tändlåset fixat.

ECM-6805 Turbocharger (TC) control system boost pressure fault - Pressure too high

Denna felkod ser ju lovande ut, men jag vet inte hur jag ska tolka den. Går motorn in i något som liknar temporärt limp-mode, eller vad händer? Jag låg i 80km/h på sexan och trampade gasen i botten och det hände inte ett skit: Jag kunde räkna högt för mig själv: "åttio kilometer i timmen, åttioen kilometer i timmen, åttiotvå kilometer i timmen..." ja, ni förstår.
Ibland går den bra medel gas, på högre gaspådrag oftast inte. Sällan så här illa.
Marlboroman skrev:Börja med reglerventilen, dem är ju mer eller mindre förbrukningsvara. Speciellt om man börjar skruva upp laddtrycket.
Var sitter den någonstans, och var hittar man en ersättare till den (Biltema, Mekonomen, AD-bildelar, eller måste det vara Volvo Original)?
Sitter på luftburken, går ett par slangar till den. Finns ingen anledning att köpa original om den inte är billig. Vparts och autodoc har i alal fall, men dem finns säkert på fler ställen också. Dock kan olika företag kalla dem lite olika saker. Magnetventil eller laddtrycksventil är vanliga benämningar.
Originalventilen är märkt
7.28197.01
12V 03T020
9465528

Hittade en ventil till en 3 år nyare 2,5T som var märkt:
7.22240.11
12V 05T215
30670448

Chansade att byta, men det hjälpte inte. Hur viktigt är det att det är samma artikelnummer?
VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]

Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]

Däckdimension Volvo v90 2025

På min gamla hade jag 17 vinter och 22 somma[…]

Har du provtryckt motorn?