Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rogsme
Från manualen: Kurvtagningsstöd kan hjälpa föraren att reducera hastigheten inför skarpare kurvor om den förvalda hastigheten för förarstöden adaptiv farthållare* eller Pilot Assist* beräk-
nas vara för hög. Beräkningen sker med hjälp av information från kartdata i bilens satellitnavigator Sensus Navigation*. Efter att kurvan passerats återtar bilen den tidigare förvalda hastigheten.
av Monnier
rogsme skrev:Från manualen: Kurvtagningsstöd kan hjälpa föraren att reducera hastigheten inför skarpare kurvor om den förvalda hastigheten för förarstöden adaptiv farthållare* eller Pilot Assist* beräk-
nas vara för hög. Beräkningen sker med hjälp av information från kartdata i bilens satellitnavigator Sensus Navigation*. Efter att kurvan passerats återtar bilen den tidigare förvalda hastigheten.
Hastighet är en del av kartdata gissningsvis. Men det innebär inte att den måste användas ... någon som vet?

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

av rogsme
Gubbgissning: Kartdatabasen används för beräkna lämplig hastighet genom en kurva utan att ta hänsyn till gällande hastighetsbegränsning?
Användarvisningsbild
av js1
Grymt imponerad av funktionen. Körde en lite kurvigare landsväg för nån vecka sen. I lite skarpare böjar, såna kurvor man normalt släpper av lite i som en vanlig farthållare inte klarar, sänktes hastigheten ca 5km/h vilket kändes precis lagom. En symbol med en kurva dök upp vid farthållaren i instrumenten och i hud:en.
Måste säga att jag är grymt imponerad.
Användarvisningsbild
av bem
Så länge ett förarstöd som t.ex. kurvtagningsstöd fungerar låter det som ett vettigt hjälpmedel. Men helt ”manuell” körning som förr kan ju funka också rätt bra. 😀 Jag pendlade mycket förr och vägen mellan hemmet och jobbet är bitvis rätt kurvig. Körde aldrig med farthållaren på i de kurviga avsnitten för jag ville själv ha kontroll där. Numer är nästan hela sträckan 80 km/h (var 90 km/h förr) och det gör förstås risken att i kurvor köra/halka av vägen betydligt lägre. Har en ny Volvo som levereras snart så då får jag nog möjlighet testa kurvtagningsstöd snart. 😀
/Bo
av riha
Funktionen funkar fint i Min V60CC MY21. Hastigheten verkar anpassas utefter hur kraftig svängen är, olika kraftiga svängar ger olika hastigheter har jag märkt. Överlag nöjd med funktionen.
av Glenn3
Monnier skrev:
rogsme skrev:Från manualen: Kurvtagningsstöd kan hjälpa föraren att reducera hastigheten inför skarpare kurvor om den förvalda hastigheten för förarstöden adaptiv farthållare* eller Pilot Assist* beräk-
Hastighet är en del av kartdata gissningsvis. Men det innebär inte att den måste användas ... någon som vet?

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Swipa till höger på skärmen så har du en ikon för kurvtagningsstöd där du kan aktivera/deaktivera funktionen. Om du sen sparar din profil så är den permanent deaktiverad.

Membranet i oljefilterhuset är väl r&aum[…]

12.000mil så är den knappt inkörd.[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Förresten, om någon mer är intress[…]

Byta servo XC60

Två kontaktstycken, lossa tryckledningen, by[…]