Visst kan det vara klokt med ett första oljebyte med kortare intervall än de som följer senare. Men ärligt talat så låter oljebyte så tidigt som vid 100 mil som en bortförklaring för att få in bilarna till verkstad för att göra andra fixar pga missar i fabriken.. Nån som jobbar på volvo och kan (/får) bekräfta eller dementera?
Eller är det som förr i tiden när man hade speciella inkörningsoljor (förekommer på flygmotorer än idag)
G-strutt, 30K är väl inget att komma med

Svågerns 745 har gått över 100K, tyvärr så har vägmätaren fastnat vid 100 så ingen vet riktigt hur långt den har gått.

Min V70 har bara gjort 51, den är ju bara halvvägs! Kör på BT helsyntet 5W40. I början när Volvo fick göra service (2000 mil intervall) fick jag problem med gummibeläggningar på stickan och uppe i påfyllningen, det måste berott på halvsyntetoljan de använde. Det har i alla fall inte byggt på något mer sen jag gick till helsyntet. Sen är jag så korkad att jag sköljer ur motorn (plugg i en stund) med en halvliter lågprisolja, annars står det kvar en skvätt smutsig olja i oljekylaren, som sen kontaminerar den nya oljan. Med skölj-rutinen får man dock problemet att man knappt kan läsa av oljestickan de första 500 milen, oljan är helt osynlig!
V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. 65750 mil, klarar den inte 100k blir jag grymt besviken. What could possibly go wrong?

Snart dags för service #34!