- ons 28 aug 2019, 12:18
#1334396
Jag har noterat att jag inte är helt ensam om att ibland känna en oangenäm doft i bilen ibland...
På väg till jobbet några dagar så har jag noterat att det blir en trist doft i bilen i samband med att det blivit aningen kallare ute och att ECC:n nu ger varmluft. Det är inte blött på golvet, utan jag antar (efter att läst runt lite) att det kanske är någon form av beläggning som byggts upp på kondensorn och som skapar doften.
Kupéfiltret är nyss bytt (i början av juli), och AC:n är påslagen konstant och jag låter ECC:n styra klimatet själv (20-21 grader). Jag känner ingen doft när det genereras kalluft, bara när det ges värme initialt på morgonen.
Bilen hade varit parkerad en vecka innan jag noterade doften, och har inte känt av något tidigare.
Jag har läst att ett sätt att få bukt med detta är att låta bilen stå på tomgång en längre stund med max kyla påslagen och dörrarna öppna, men varför skulle detta egentligen kunna lösa problemet? Om det nu är någon form av beläggning på kondensorn så ligger väl den kvar tills man fått bort den...men man kanske inte kommer åt ytan fysiskt utan måste göra på detta sätt?
Det finns firmor som kan rengöra detta, men det kanske man även kan göra själv på något bättre sätt än att just låta bilen stå på tomgång? Är det någon som har något tips på vad man lämpligast kan göra själv och som inte är alltför avancerat.
Är detta en egenskap just för gamla Volvos, för jag har inte noterat samma problem med någon annan bil jag haft innan...men alla bilar har ju sina egenheter?
På väg till jobbet några dagar så har jag noterat att det blir en trist doft i bilen i samband med att det blivit aningen kallare ute och att ECC:n nu ger varmluft. Det är inte blött på golvet, utan jag antar (efter att läst runt lite) att det kanske är någon form av beläggning som byggts upp på kondensorn och som skapar doften.
Kupéfiltret är nyss bytt (i början av juli), och AC:n är påslagen konstant och jag låter ECC:n styra klimatet själv (20-21 grader). Jag känner ingen doft när det genereras kalluft, bara när det ges värme initialt på morgonen.
Bilen hade varit parkerad en vecka innan jag noterade doften, och har inte känt av något tidigare.
Jag har läst att ett sätt att få bukt med detta är att låta bilen stå på tomgång en längre stund med max kyla påslagen och dörrarna öppna, men varför skulle detta egentligen kunna lösa problemet? Om det nu är någon form av beläggning på kondensorn så ligger väl den kvar tills man fått bort den...men man kanske inte kommer åt ytan fysiskt utan måste göra på detta sätt?
Det finns firmor som kan rengöra detta, men det kanske man även kan göra själv på något bättre sätt än att just låta bilen stå på tomgång? Är det någon som har något tips på vad man lämpligast kan göra själv och som inte är alltför avancerat.
Är detta en egenskap just för gamla Volvos, för jag har inte noterat samma problem med någon annan bil jag haft innan...men alla bilar har ju sina egenheter?