Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Var och besiktades idag och fick en två på fjäderben glapp vänster. Vad kan det vara för fel? Hade de sagt höger så hade jag tror att det är stötdämparen. Höger sida är lite i luften om man lyfter huven på bilen. Eller det är nogt annat fel på högersida?

Fick även länkarna fram höger och 2st styrled. Kan styrleden göra så att de tror det är glapp i fjäderbenet?

Sist men inte minst fick jag ett fel som inte är fel. De på besiktning trodde inte på mig. Har sprayat rostskyddamedel lite här och där på ställe jag tyckte skruvar och plåtar som snart kan rosta. Det ena stället där jag sprayade var vid stötdämparen bak. Nu fick jag som fel att stötdämpare bak läcker olja. Hade jag haft vanliga stötdämpare bak hade jag väll kunnat byta den bara för att de inte kostar något men jag har nivåreglerade och jag bytar inte en fungerade sådan. Kan man tvätta bort rostskyddamedel med thinner eller ska jag bara skita i den punkten och se om nästa besiktningsman fattar att den inte läcker.
Kan vara fjäderbenlager övre. Det ska de kunna upplysa dig om på stationen där du bessa. Ang stötdämparna ta ut stations chefen o kolla om han ser skillnad på olja och rostskydds medel tunnflytande antar jag. Jag har med råka på såna där stolpar på bes. Lycka till
"Glapp i fjäderbenet" var ju lite luddigt faktiskt. Sannolikt är det väl styrlager eller övre fjädersäte som avses som sagt.

Misstas inte för glapp styrled.
Inte glapp länkarm heller.

Oljeläckande dämpare brukar ju inte ge ombesiktning, utan "bra att veta".
Om det inte är väldigt mycket.
Känns som att jag bara ska skita i stötdämpar punkten och ta det med stationschefen som @gubbstrutt skriver.
Vet inte om de kan upplysa mig så mycket på stationen då deras datasystem pajade när jag var där. Fick mina punkter nerskrivna förhand.
Visst kan de skriva fel det gäller även när datasystemet funkar. Datasystemet ska de fixa och de ska kunna svara och ta lite skit.
Men det brukar vara svårt för en besiktnings gubbe att erkänna att hen gjort fel även att ta kritik från kunden. Att datan inte funkar är deras grej o inte din. Tycker du ska ta det med chefen men det kräver att du åker dit igen när du fixat det andra eller på en gång förlora arbets tid osv. Ta upp det med en chef på en gång på telefon iaf. Carspect ser jag förklarar ju det hela. Rena skämtet. Skaffa gärna ett papper från nån verkstad om det inte innebär någon större mer kostnad.
Min spontana tanke är kasst övre fjädersäte. När det går helt så mer eller mindre studsar dämparen runt i motorrummet(och i värsta fall ger fina bucklor på huven).

Ang. läckage på dämpare eller liknande 'småfel' så kan dom vara lite lustiga dom där bes. männen... T ex hade det *bara* varit läckaget som varit fel är det mycket möjligt att dom bara satt bra att veta på det, men när det var "så mycket annat" så slängde dom med läckaget "på köpet" :P Ett till fel hit eller dit spelar ju ingen roll, du måste ju ändå ombesiktiga, det är väl typ så dom resonerar :)
Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra kr&a[…]

Det ser ut som hastighetskontrollern för kupe[…]

Falsklarm av insekt?

Det verkar rimligt att om en skalbagge förl&a[…]

Ny Kartuppdatering

Det är nu en vecka som jag försöker[…]