Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag har levt i tron att hjullager bölar minst ett halvår innan det händer något kritiskt. Nu vet jag bättre :-D
Hurra, nu sitter nya lagret på plats. :-) Till monteringen måste man ha en E14 hylsa för utvändig torx, åtminstone till det nyare lagret med centrumskruv. Nya skruvar brukar följa med.. De ska dras så här: steg 1: 20 Nm, steg 2: 45 Nm, steg 3: 60°
Centrumskruv 35 Nm + 90°, bromsokshållare 100 Nm, styrpinnar till bromsok (7mm insex) 30 Nm (loctite rekommenderas, de sitter ändå rätt dåligt..)
av c7098
Toppen information, tackar så mycket! Ska se om det följde med en E14 hylsa i satsen jag köpte för ABS boxen.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Hylsa ser ut att finnas på Jula https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... lsrc=aw.ds
Lite copy-paste:
Skruven (eller muttern) på drivaxeln lossar man lämpligen medan bilen fortfarande står på hjulen; den blir åtkomlig om man pillar bort navkapseln. Bromsok, okhållare och bromsskiva måste bort sen. Oket måste hängas upp så det inte belastar slangen. Det finns ingen anledning att ta loss styrspindeln från fjäderbenet, då tappar man camber-inställningen. Jag har tagit loss skruvarna som håller länkarmen* , pressat ut drivaxeln ur navet med en avdragare (har en Biltema 19-1139 med modifierade hål så den passar att fästa med hjulbultarna) och låtit fjäderbenet med länkarm svänga ut allteftersom axeln skjuts igenom lagret. Undvik att dra isär inre drivaxelknuten för mycket, den kan tydligen ramla isär inne i bälgen.
*Egentligen ska man ta bort klämbulten vid spindelleden och svänga ner länkarmen men jag har aldrig lyckats, tappen vill inte komma ut ur styrspindeln frivilligt pga byrålådseffekten :-)
Kan vara lite kämpigt att styra in länkarmen sen när man ska återmontera allting, det skulle underlätta att ha en medhjälpare. Helst ska bilen stå på hjulen när man drar fast skruvarna som håller länkarmen så att det inte blir spänningar i gummibussningarna. Och kolla noga att monteringsytan på bromsskivans insida är ren och slät så att skivan inte hamnar snett vid monteringen
Användarvisningsbild
av Lucif3r
c7098 skrev:Toppen information, tackar så mycket!
Observera att hans moment endast gäller lagren med skruv. Har du mutter ska det dras BETYDLIGT hårdare. Kommer inte ihåg exakta siffror, men en bit över 100nm iaf.
av c7098
Det är skruv jag har på min, var och provade lite på den redan och den sitter inte alls hårt.
Tackar igen för all nyttig information :-)
Användarvisningsbild
av Erik Å
Skruvarna som är "gångjärn" till länkarmen ska dras med 65 Nm och sen 120° men så mycket (120°) vågar jag inte, det knakar ju i bilen.. hälften kanske :-D Sen går det inte att få plats med momentnyckel på alla.. Om man tar loss klämbulten till spindelleden i stället så är det 50 Nm vid monteringen
Eventuell mutter på drivaxeln ska dras med 120 Nm + 60°
Crap, det var nog inte hjullagret som var det egentliga felet på min. :bored: Visst blev glappet mindre men konstigheterna verkar kvarstå. Tror nu att det är inre drivaxelknuten som är sliten, det hörs konstiga knastrande ljud när man roterar den.
Har beställt ny drivaxel hos drivknuten.se, hoppas att det löser problemet! Tills vidare kör jag omkring med 50 kg tegel på golvet på passagerarsidan så att inre drivaxelknuten håller sig någorlunda rak, det verkar fungera :-D
av MickeM
Det är inte så att du råkat dra isär inre drivknuten när du bytte hjullager?
Dras den för långt ramlar kulor ur.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag har tänkt tanken.. Men drivknutshaveriet är (förmodligen) på motsatta sidan till den sidan jag bytte lager först. Efter haveriet bytte jag även det andra lagret
I dag har jag pratat med servicekillarna på Volvo, de trodde inte på mig ;-) Går en inre knut sönder så kommer man inte ur fläcken, var argumentet. Fel på däck var förslaget jag fick där. Någonting havererade i alla fall ute på vägen (det var inte för nöjes skull som jag ringde bärgare) och det var uppenbarligen inte något hjullager och jag hittar inte heller några skador på däck eller fälgar. Stödlagret på hö drivaxel smorde jag upp för ett par år sedan, det kändes lite halvrassligt redan då och det har nog inte blivit bättre med tiden :-)
Symptombild:
1. Framvagnen började plötsligt vibrera vid 80-90km. När man frikopplade så upphörde vibrationen (typisk inre drivknut har jag läst sen). Obalans / orunda däck brukar ju vara tvärtom, vibrationer ökar när man frikopplar..? Kollade alla däck och hjulbultar flera gånger
2. Vid gupp och ojämnheter i vägen så kom bilen in i någon slags sekundkort wobbling och visste inte riktigt vart den skulle..
3. Rätt vad det är så känns det i ratten som något krasar sönder och höger framände på bilen börjar studsa märkbart upp och ner (typ 3cm) . Stopp och koll av däck och fälgar, allt verkar okej bortsett från rätt mycket glapp i höger hjul
4. Jag tror att det akuta problemet upphörde när jag backade någon meter för att komma bort från vägen
Efter bärgning och diverse undersökningar så körde jag de tio milen hem, i låg fart förstås. Bilen verkar funka men det känns som svaga vibrationer finns kvar så jag har kört sakta.. Eftersom jag inte hittar något fel på det utbytta lagret så antar jag att felet finns kvar i bilen.
av MickeM
Jo, om inre drivknuten havererat helt, kommer du inte ur fläcken.
Men ponera att EN kula ramlar ut. ...

Inte klockrena symptom på detta, men du har inte eftermarknads aluminiumfälgar som kräver centrumring i mitten?
Om en sådan saknas/är skadad uppstår märkliga symptom med vibrationer, väghållning, mm,, men ljud stämmer inte. Inte glapp heller.

Fick du lagret rätt i navet?

Fick du rätt lager?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Isåfall har jag åkt omkring med -1 kula i tre år, för det var då jag senast bråkade med höger drivaxel/lager :-D Och det har gått bra ända tills nu..
Möjligt, vi får se, tänker göra felanalys på inre knuten sen. Jag är mer inne på att buren har gått sönder, läste om någon som råkat ut för det. Eller så har det kommit in främmande föremål mellan kulorna. Eller gått torrt på smörjfett, kanske rostat. Damasken är i varje fall hel.. Skulle ha lyft på dem och kollat men man kan inte få dit nya klammer med mindre än att man tar ur drivaxeln. Jag åker på original "Ariane"-fälgar, de centrerar fint och kan inte gärna plötsligt ha hoppat ur läge eftersom hjulbultarna satt som de skulle. Noterar faktiskt svagt klickande ljud när jag kör rakt fram, det blir inte värre när man svänger så det måste ju vara en innerknut?
Jag är helt förberedd på att jag aldrig kommer att hitta något egentligt fel utan det hela förblir ett mysterium... Nu blir alla kritiska delar utbytta i alla fall

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]

Det är service på mindre ort, lå[…]

Jag testadeatt att trycka i lite mer gas, hjä[…]