Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JohnAss
#1332578
Hej! Jag har en volvo v70 -99 (bensinare 2liter) som IBLAND blir svårstartad. Detta sker aldrig första gången jag startar den (dvs kall) utan bara när jag har kört den typ fem minuter för att sedan stanna och försöka starta den fem minuter senare. Startmotorn går runt fint men den tänder inte. Och när den väl startar (typ efter 4 minuter av mippel) så går den lite lurvigt och dör vi kraftiga gaspådrag utan man måste smyga med gaspedalen. När den har gått på tomgång eller fegkört den i fem minuter så upphör oroblemet med att motorn dör vid kraftiga pådrag. Vet ej om det bara är slumpen men imbillar mig att det sker oftare när det regnar.

Vad tror ni är trasigt? Givare? Bränslepump?spridare?

Tack på förhand!
/Tummenmittihanden :-)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1332584
Jag skulle börja med att gå över fördelare+rotor. Just 99or fick ett nyare styrsystem 99 men jag har för mig att 2,0 motorn fortfarande körde på det gamla då med fördelare och rotor. :-)
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1332722
DayDreamer skrev: lör 17 aug 2019, 11:46 Jag skulle börja med att gå över fördelare+rotor. Just 99or fick ett nyare styrsystem 99 men jag har för mig att 2,0 motorn fortfarande körde på det gamla då med fördelare och rotor. :-)
Jo det är tändkablar lock på 2.0 och Fenix 5.2 systemet tror det stämmer.
Användarvisningsbild
av CennethC
#1334430
Hur har det gått för dig?
Har näst intill samma fel på min v70 10v -99 (Fenix).
Startar obekymrat, men stänger jag av den efter kört en stund för att försöka starta den igen inom några minuter (typ tankning osv) så dör den nästan direkt, som som ingen bensin kommer fram.
Ibland kan jag vänta en stund (typ 25-30 minuter?) och den startar igen lätt, men säkrast är alltid då att först lossa minuskabeln några sekunder. Det fungerar varje gång.

Väldans störande denna okontrollerade "stöldspärr"...

Och jag har (hyfsat) nya tändkablar osv... :/
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1334436
Det där med att den startar och stannar efter en halvsekund brukar väl oftast vara antingen antennringen till immobilizern eller reläet till bränselpumpen. Eller möjligen defekt datorchip i nyckeln alternativt ofrisk bränslepump
Användarvisningsbild
av CennethC
#1334648
Ah...
Relät bytte jag får något år sedan, kanske blev lite bättre (händer inte lika ofta), men osäker där. Bra blev det i alla fall inte.
Har inget datorchip i nyckeln så det faller bort (sade nyckelmakarn när jag tänkte göre en kopia som reserv).
Immoblizer, mm... Har jag det på den kärran.. Hm?
Ofrisk bränslepump känns som det lutar emot, men tycker den borde bråka även under körning då..? (Och skulle den reagera positivt på avlägsnandet utav jordledaren till minuspolen..? Får sätta mig in bättre i dess konstruktion)
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1334680
Märkligt om du inte har immobilizer på din -99 och då borde det sitta datorchip i nyckeln. Har du kvar reservnyckeln så prova om den funkar bättre. Vanligt fel är att det blir glappkontakt i kontaktdonet till antennringen som sitter runt tändningslåset. Det räcker tydligen med att plugga i och ur den gröna kontakten innanför plastkåpan några gånger så att oxiden nöts bort.
av MiklagarD292
#1335603
Jag har en v70 -02 AWD. En fantastiskt driftsäker bil. Men igår började de bråka. Vi start gick plötsligt inte startmotorn. Efter ett par försök gick den igen. Detta hände flera gånger under dagen. Så kan man inte ha det. Lamporna i instrumentet påverkas inte av startförsök. Verkar vara glappkontakt. Men var ? Är detta ett kardinalfel på v70-n ? Startmotorreläet ? Tändningslåset ? ????
Falsklarm av insekt?

Det verkar rimligt att om en skalbagge förl&a[…]

Har nu bytt bränsletrycksgivare och nu ä[…]

Amerikanare är de största exponenter[…]

Mitt lås hade kläggat ihop helt, s&arin[…]