- ons 28 aug 2019, 10:36
Gick från XC70 till Tiguan för ca 6 månaders sedan och kan konstatera att kvaliteten är sämre, både upplevd kvalitet och faktisk kvalitet. Fick efter endast några dagar hatthyllan i näven då snöret som håller i hatthyllan lossnade från plastbiten som ska hålla hatthyllan(att inte ramla ned) fick för sig att ge upp. Snöret var limmat i plastbiten, såg ut som ett skämt när man studerade den närmare. Inredningen är full av hårdplastbitar som inte ger ett bra intryck om jag jämför med Volvon. Vidare är bagaget bra mycket mindre, är nog nästan hälften så stort som Volvon. Det som jag däremot är imponerad av är det adaptiva LED-ljuset (kan ligga bakom en annan bil med endast några meter då det riktar ut helljuset åt sidorna, har inte fått blink än från någon för att det bländat).
Fick igår varning på instrumentpanelen om låg oljenivå så jag fick fylla på 1 liter olja, har jag aldrig behövt göra på de Volvos jag haft (3 st XC70 på raken). Bilen blev faktiskt levererad med 1 liter extra olja och det tyckte jag var konstigt men förstår anledningen nu.
Vidare så är automatlådan i Tiguan (DSG) inget att skryta med, en väldig fördröjning på D-läget om man ska snabbt iväg i en rondell till exempel. Då bör man slå i S-läget annars har man lätt en bil i sidan om det är små luckor.
Allt som allt tyckte jag det skulle bli kul att prova ett nytt märke men längtar tillbaks till Volvo är väl slutsatsen.