Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Leif55
Hej alla medlemmar,
Jag är ny här och hittade inte nya XC60 kolumnen så jag skriver här istället.
Har beställt en XC60 T8 och velar mellan 20” och 22” fälgar.
Eftersom jag bestämde mig för inscription så finns inte 21” som tillval.
Nu till frågan, är det någon som har erfarenhet av 22”, hur stor blir komfortskillnaden?
Jag har även beställt luftfjädring, hur mycket väger det upp skillnaden?

Tacksam för alla svar.
Leif
av KalleJ
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... ls/2020/T8

Finns samtliga storlekar från 18" till 22" sen kanske den inte kan levereras från fabrik med alla fälgar men det är en annan sak.
Jag hade ju kollat på 18-19" oavsett fjädring. Du kommer bara få byta bussningar och dämpare tidigare med 22"

20" verkar vara minsta fälgen med 8"bredd annars. Om det är breda däck du är ute efter. Jämför vikten också 27.5KG för 20" och 33KG för 22" Enkelt val.

22" däck kostar ungefär dubbelt mot vad 18" kostar.

Frågan är varför du vill ha 22" överhuvudtaget.
av Leif55
Tack för svar Kalle,

Tror du missade min fråga i ärendet.
Fälgarnas vikt eller pris är inte relevant här, min fråga var om det är någon som har erfarenhet av skillnaden mellan 20” och22” i fråga om komfort?

Med vänlig hälsning, Leif
Skillnaden är i mitt tycke så pass liten att du troligen inte märker den om du inte kör bilarna direkt efter varandra.

Jag har inte prövat XC60 med 22", men när jag köpte min XC90 så valde jag mellan 20" och 22". Jag hade turen att det fanns två relativt lika bilar som hade 20" och 22". Körda direkt efter varandra så tyckte jag att 22" var stötigare och något ljudligare. Det var dock så pass liten skillnad att det kan ha varit inbillning...

I slutändan valde jag 20", men det har att göra med att jag inte tycker att stora fälgar är speciellt snyggt på en SUV -- vilken är högst personligt. ;-)
av Leif55
Hade Volvo haft 21” som alternativ för inscription så hade valet varit enklare. Just nu har jag valt 20” men är ju sugen på 22” men då kommer skärmbreddare med automatiskt så det kostar ju en del också. Nu är priset inte så viktigt men komfort inklusive ljudnivå prioriteras. Jag provkörde en T8 inscription med 20”, luftfjädring och akustikrutor, den var som en dröm👍👍. Tack för feedback, mycket uppskattat. Tar gärna emot mer😀
Luktar avgaser i kupen

Jämte oljepåfyllningen går en s[…]

Vem/Var ringer,chattar eller mailar du med? din ha[…]

Felet kommer och går, bifogar felkoder. H&o[…]

CTEK Laddare (connect kabel)

Hej, Var kopplar man enklast/bäst denna kab[…]