Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pwr4fun
Tyvärr lyckades flickvännen backa med Volvon och samtidigt få ett stolpjärn på uppfarten att haka tag under vänstra fronten. Slutade med att fronten revs loss på den sidan... Nu är frågan hur jag gör för att få den tillbaka på plats och sitta där den skall? Det går f.n. ej att bara trycka in den. Vet inte om något är knäckt innanför. Kanske syns på någon bild? Tacksam för tips hur jag lättast får ordning på detta.
Bilagor
DSCF0014.JPG
DSCF0014.JPG (167.27 KiB) Visad 2036 gånger
DSCF0012.JPG
DSCF0012.JPG (190.05 KiB) Visad 2036 gånger
DSCF0011.JPG
DSCF0011.JPG (280.2 KiB) Visad 2036 gånger
av Pwr4fun
Har just varit ute och lyft av nosen. Jag behövde bara lossa clipsen upptill och sedan nertill på den högra sidan (samt en Torx-skruv), den vänstra delen var ju bortsliten. Sedan var det bara att lyfta av hela fronten... Den svarta panelen bakom som sitter med dessa skruvar (nyckelvidd 10) sitter kvar och behöver inte lossas som det ser ut nu... Vet inte vad det beror på att det blev så.
Den svarta delen under vänster framlykta pekade utåt lite väl mycket. Visade sig att plåtblecket under ovanstående skruv var lite böjd och fick riktas. Sedan var det en "plaststrut" på baksidan som skall fungera som någon slags styrpinne in i ett hål som visade sig vara avbruten.
Ska leta fram lite nya clips och sedan försöka få tillbaka allt. Nu när den svarta panelen bakom fronten sitter kvar, kan de bli problem att få dit allt då?
Bilagor
Volvo V70 -5.jpg
Volvo V70 -5.jpg (764.54 KiB) Visad 1991 gånger
av Pwr4fun
Efter att ha synat bitarna en stund så insåg jag att det var lika bra att ta loss den svarta innerpanelen, där även dimljusen sitter, för att sätta fast den i frontdelen innan allt återmonteras. För att bespara andra med likartade problem onödigt arbete så kan jag säga att det är bäst att göra så. Det är en massa småhakar som skall kroka i på flera ställen och att försöka göra det utifrån och bara trycka på fronten skulle innebära stora svårigheter. Nu var det bara dom två skruvarna som behövde lossas, samt slangen för strålkastarspolningen och dimljuskontakterna, sedan var det bara att lägga ner fronten och trycka dit innerdelen. Och sedan på med hela rasket igen! Nu kan jag lugna flickvännen och säga att det inte blev såå dyrt :-)
Användarvisningsbild
av Jallemet
Bra att ha den kunskapen i bakfickan, gick som en dans att byta pumpen till spolarvätska för en månad sen.

Monterade ledramp för 4 år sedan på vår gamla V70 så det var av och på några gånger innan jag var nöjd.

Mätt tjockleken på bromsskivorna fram, […]

Hej Forumet, Vår XC90 Ursula började kr[…]

Strålkastarbyte

En fråga, jag har bytt båda mina str&a[…]

VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]