Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av George
#13062
Jag tycker att kopplingen tar lite högt på min bil (v70 glt -99). Den har gått 10700 mil men den verkar inte sliten, jag har testat att stampa på den med 4:an i och den hugger fint utan att svajja.
Nu undrar jag om det kan hjälpa att lufta kopplingen för att får den att ta lite längre ner?
Jag hade tidigare en 855 -95 och den tog också högt upp utan att kopplingen var sliten. Är detta något volvospecifikt eller?

/George
Användarvisningsbild
av Sparkz
#13340
Du får ju släppa in luft i systemet om du ska ha den längre ner...
Men man behöver aldrig vara orolig för att det blir för lite spel på en hydraulisk koppling, som på en med vajer
av *pettson*
#13501
George skrev:Jag tycker att kopplingen tar lite högt på min bil (v70 glt -99). Den har gått 10700 mil men den verkar inte sliten, jag har testat att stampa på den med 4:an i och den hugger fint utan att svajja.
Nu undrar jag om det kan hjälpa att lufta kopplingen för att får den att ta lite längre ner?
Jag hade tidigare en 855 -95 och den tog också högt upp utan att kopplingen var sliten. Är detta något volvospecifikt eller?

/George
Hej.. eftersom du har en 99 års modell så har du en tryckplatta som är självjusterande. Detta gör just att din pedal ALLTID står lika högt oavsett om den är ny eller sliten..
Den gamla varianten (Vanliga ) varianten av tryckplatta utan självjustering var fram till 1998 års modell..
Det är inte rekommenderat att få in luft i systemet då tar pedalen olika om du trampar en gång.. eller flera ggr i rad.. med andra ord.. så är det skillnad på 1:an... och resterande växlar om du växlar upp.. eller ned..
På en årsmodell 1995 så betyder det att kopplingen är bra om den tar högt upp.. ju längre ned ju mera sliten.. :wink:
Användarvisningsbild
av George
#13764
Tackar för tipsen!

Men jag tycker ändå att det känns lite fel. Det är inte bara att den tar högt upp utan avståndet från att den börjar ta tills den är helt uppe är också ganska kort så det blir lite "ryckigt" vi växling. Kan iofs vara skit bakom spakarna... ;-) Men jag har inte upplevt denna känsla i kopplingen i någon annan bil jag haft förutom denna och min tidigare 855. Det kanske ÄR så på volvo?
av johansjoberg
#1102831
Har exakt samma problem/symptom som george skriver. Ingen anna som har/haft lika problem ?
Min koppling är relativt ny, så bör inte var sliten.
av TobbeViktor
#1102854
Kopplingen är sån på dessa bilar. Håller med om att det kan kännas skumt med att allt händer längst upp sista biten, men det är precis så den ska vara.
av MickeM
#1102871
DayDreamer skrev:Ja kopplingen är väldigt skum på dessa bilar.
Jepp, bara att gilla läget!
S70n var "svår"med kopplingens dragläge.
Om möjligt ännu knepigare på 2005'an jag har nu....
Kolla motorfästerna. Jag bytte övre, och det blev betydligt bättre, men.....

Ganska säker på att någon h&a[…]

Motoroljenivå

Du måste ju låta bilen stå i 5-1[…]

Tack båda två! Gör det lätta[…]

Låg bromsvätskenivå!?

Då varnar den igen, men bara när man br[…]