Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mortimer
#1333899
Hej
Jag går i tankarna att köpa ny bil. Lutar åt en V70 D4/Tx, max 2000mil/år, årsmodell 2016.
Vad finns det för kända modellfel på dessa, vad ska jag med andra ord kontrollera utöver det vanliga ?
/M
av UnleashFusion
#1333902
mortimer skrev: sön 25 aug 2019, 11:58 Hej
Jag går i tankarna att köpa ny bil. Lutar åt en V70 D4/Tx, max 2000mil/år, årsmodell 2016.
Vad finns det för kända modellfel på dessa, vad ska jag med andra ord kontrollera utöver det vanliga ?
/M
Här kan du läsa igenom: viewtopic.php?f=56&t=147353&p=1295198&h ... 6#p1295198

viewtopic.php?f=56&t=146465&hilit=V70+M ... a+v70+my16

viewtopic.php?f=56&t=143615&p=1260225&h ... 6#p1260225
Användarvisningsbild
av Petterlundstrom
#1333906
Satsa på en AWD så får du gamla dieselfemman. En beprövad, driftsäker och snål motor (om man håller hastighetsbegränsningen). Verkar ju varit alla möjliga sorters problem med VEA dieslarna!

Främre bärarmsbussningar bak är ju en klassiker att behöva byta med jämna mellanrum då de har ungefär samma hållbarhet som en 10 år gammal gummisnodd!

Volvo V70 -16 Classic D4 AWD Momentum

av mortimer
#1333965
Siktar troligen på en Classic Summum, verkar som man får en del för pengarna. Helst hade jag velat ha en bensinare men de verkar svåra att hitta begagnade, Dieslarna finns ju en hel del.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1333969
mortimer skrev: sön 25 aug 2019, 21:24 Siktar troligen på en Classic Summum, verkar som man får en del för pengarna. Helst hade jag velat ha en bensinare men de verkar svåra att hitta begagnade, Dieslarna finns ju en hel del.
Ja de är inte många till antalet. Många som kommer ut är långmilade fd taxibilar...
En T4, dock Momentum: https://www.bytbil.com/skane-lan/person ... 1-13685212
av UnleashFusion
#1333977
mortimer skrev: sön 25 aug 2019, 21:24 Siktar troligen på en Classic Summum, verkar som man får en del för pengarna. Helst hade jag velat ha en bensinare men de verkar svåra att hitta begagnade, Dieslarna finns ju en hel del.
Just Classic Summum/R-design med T4-motor är väldigt lättsåld. Kan gå flera månader utan resultat på blocket/wayke/bytbil. Oftast T4orna kommer in via privatköpare som säljs till firmorna för inbyte; när dom hämtar sin nya bil och inom 1-2veckor så försvinner bilen(blir såld) då man fick mycket utrustning för pengarna från classic-versionerna.
av mortimer
#1333979
T4:an verkar ha låg dragvikt på bara 1600kg, lite tunt för mig med husvagn. D4 med AWD har hög skatt och 1860kg (med B96 kort) kontra 1800kg på FWD. Vad har det förekommit för fel på VEA motorerna på D4 FWD 2016 ?
av UnleashFusion
#1333981
mortimer skrev: sön 25 aug 2019, 22:29 T4:an verkar ha låg dragvikt på bara 1600kg, lite tunt för mig med husvagn. D4 med AWD har hög skatt och 1860kg (med B96 kort) kontra 1800kg på FWD. Vad har det förekommit för fel på VEA motorerna på D4 FWD 2016 ?
Förekommande på alla samtliga "vea-motorer"(finns undantag att vissa har felfritt) är "balansaxel-missljud", finns en ganska stor tråd här på forumet: viewtopic.php?f=70&t=144146 och sen EGR-problem(men har läst någonstans på forumet att det hjälps med av mjukvaruuppdatering?
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1333982
Kanske inte ett direkt "fel", men dom har även avsevärt sänkt intervall på kamremsbyten nyligen, från 24000 mil till 15000 mil. Gör man sånt själv så är det kanske inte så extremt ändå, men för oss som inte har den kunskapen/möjligheten så kan det bli dyrt.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1333999
Kamremsändringen innebär en kostnad på ungefär 33 öre per mil istället för 20 öre per mil. Om det är avgörande för ens bilekonomi bör man kanske skippa bil över huvud taget.
Vi som beställt nya V60

nej, fick mail igår 11/12 att den var byggd[…]

:-) Det har blivit bättre efter att jag "[…]

V 50 utan aux och usb

High performance är Volvos "mellan"[…]

Mät spänningen när startmotorn snur[…]