Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fick veta att höger bak var dåligt, och bilmeken kallade det för krängningshämmarstag men kollar man Mekonomen verkar det heta stabilisatorstag.
Samma namn oavsett fram eller bak?

Är det lätt att byta bak på en garageuppfart med endast domkraft/pallbock? Har bara gjort enklare "jobb" som bromsklossar etc. förut men krävs det inget speciella verktyg kan man väl nästan göra det själv.
Räcker det att lyfta upp den ena sidan?
av Gregor
Hej!

Jag hade bytt båda 2 sammtidgit. Byter du den ena idag så får du med all säkerhet inom nåt år om inte några månader byta den andra också. Det gjorde jag nyligen. För några månader sen bytte man stabstagen framme på den ena sidan. Nu var det dags för den andra och den som var bytt då byttes på nytt eftersom det var lite glapp i den. garanti jobb utan debitering och verkstaden bytte den utan att jag behövde påpeka detta. Bytte bromsklossar fram och bak gjort 19000 mila service med olja 5/30 Castrol Soft tec 5/30 ink filter och kontroll av det mesta och bytt stabbstagen bak båda ! och både stabbstagen fram både allt som allt betalade jag 6200 ink moms. OCH DETTA FÖR EN VOLVO S80 T6.
Bara den vanliga servicen hade gått på 5800 på Bilia.

Så frågan är om det är lönt att pilla själv jag tror att det gick på 800 ink arbete o moms för mig att byta just de. Ej på Volvo. Och har då 2 års garanti på grejorna och på jobbet. Dette är i Malmö.

Lycka till!

Detta var bara en tips från mig....

MVH

Gregor

Men visst kan man byta de själv
av Dicer
Ok. Den vänstra byttes för ett år sen, känns lite overkill att byta den redan?

Men rent tekniskt är det lätt att göra "hemma" ?
Användarvisningsbild
av Funk
Det är lätt att göra hemma. Byt båda och använd stag från Biltema, dom är lika bra/dåliga som original men kostar bara en bråkdel av original..
Inga speciella vektyg behövs, men du bör lyfta båda sidorna samtidigt, annars kommer dom att sitta i spänn.

/Thomas
av Volvo_S60
Gregor skrev:Hej!

Jag hade bytt båda 2 sammtidgit. Byter du den ena idag så får du med all säkerhet inom nåt år om inte några månader byta den andra också. Det gjorde jag nyligen. För några månader sen bytte man stabstagen framme på den ena sidan. Nu var det dags för den andra och den som var bytt då byttes på nytt eftersom det var lite glapp i den. garanti jobb utan debitering och verkstaden bytte den utan att jag behövde påpeka detta. Bytte bromsklossar fram och bak gjort 19000 mila service med olja 5/30 Castrol Soft tec 5/30 ink filter och kontroll av det mesta och bytt stabbstagen bak båda ! och både stabbstagen fram både allt som allt betalade jag 6200 ink moms. OCH DETTA FÖR EN VOLVO S80 T6.
Bara den vanliga servicen hade gått på 5800 på Bilia.

Så frågan är om det är lönt att pilla själv jag tror att det gick på 800 ink arbete o moms för mig att byta just de. Ej på Volvo. Och har då 2 års garanti på grejorna och på jobbet. Dette är i Malmö.

Lycka till!

Detta var bara en tips från mig....

MVH

Gregor

Men visst kan man byta de själv

Är nyfiken på var du lämnar din bil? Känns som jag börjat tröttna på Bilias fantasipriser och satsa på något bättre och billigare.
av Gregor
Hej!

Jag lämnar min bil till Supreme autoservice i malmö. Jag tycker att de är duktigsa och mycket trevliga med bra priser! Det är vad jag tycker. Det är en mindre bilfirma men de verkar vara väldigt kunniga.De finns på Cypressvägen inte långt i från Ica MAXI. Och min bil har blivit servad där tidigare av bilens förra ägare det är därför jag kontaktade de. Sedan är det så att man inte behöver vänta i flera veckor för att få tid.

jag tror att man sparar mycket pengar och de är nog lika duktiga på det de gör som Volvo och de säger ifrån i förväg både vad priset blir och om de itne klarar av nåt.

Lycka till!

MVH

Gregor
av TomZaj
stabilisatorstag klarar vilken bilmek som helst o byta själv kan det vara lite jobbigt kan ju sitta som attan, själva jobbet i sig är inte svårt men o krypa under en bil som står på pallbockar och försöka lossa bults som har rostat är inte roligt. Självklart så ska du prova o byta själv för sitter det inte rejält fast så har du tjänat en slant. Jag fick mina byten gratis hos mekonomen verkstad som plåster på såren när de drog fast mina låsbultar så jag inte fick loss dom :wink:
av gimmi
Att byta k-länk eller stabilisatorstag (krängninshämmarlänk) finns en enkel sätt om du inte vill spara gammal
Dra dom muttrar innan de går av!!
Använd inte mutter maskin när du monterar nytt stag!!!
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]