Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dextre
Jag har en S60 -01 som kanske egentligen inte har något fel på kompressorn och det kanske finns ett jätteenkelt svar på detta men jag förstår inte.

Första märkligheten: Jag hade dålig kyla och helt varmt på höger sida så konstaterade att AC:n har får lite gas. En verkstad konstaterade att systemet var helt tomt och att kompressorn inte går då. Jag tar hem bilen, slår på AC och konstaterar att kompressorn otvetydigt med sina klick av och på och går i fina små intervall och en mycket svag sval luft kommer ur höger utblås (utan gas i systemet).

Andra märkligheten: Felet visade sig vara att kondensorn läcker. Under tiden rekommenderades jag köra med AC av vilket jag givetvis gjort. Varje gång man startar bilen med AC av så går kompressorn en ordentlig omgång, den gnisslar och väser i utblåsen så där som det gör när det är för lite gas, och sedan stannar den efter 5-7 sekunder och går sedan inte förrän nästa uppstart.

Tredje märkligheten: Kondensorn är nu bytt till en helt ny och gas är påfylld. Kylan fungerar mycket bra vid varmt väder eller iaf när kupén är varmare än inställd temperatur så inga problem. Klicket från kompressorn låter som vanligt men med endast ett tystare sus i utblåsen. Senaste tiden när temperaturen utomhus nått under 15 grader tillfälligt så behåller jag givetvis AC på som man skall. Gissa vad? Kompressorn går trots att kyla inte behövs. Varför? Behöver man kompressorn för att torka luften också?
Ok, den lär väl iallafall gå betydligt mer sällan på vintern. Jag trodde inte kompressorn behövde gå för bara avfuktning. Men att den går utan att är gas i och varför startar den upp en gång även med AC av?
Den betydligt mer sällan på vintern,den ska inte gå om det är helt tomt på gas,men om trycket är lite för lågt kan den starta och stoppa med mycket kort mellanrum=sliter på kompressorn.
vågar inte svara varför den startar en gång (?) kan va produktegenskap?
av m2c
Var försiktig med att bygla tryckgivare på nyare bilar. På de gamla så var det ju bara så att de släppte igenom ström om det var tillräckligt tryck. Medans de nyare med fler sladdar än två skickar data om exakt tryck. Och då kan du kortsluta saker om du byglar.
Jag har inte byglat, tänker inte göra det och tror inte att någon före gjort det heller på den bilen. Jag tycker spontant att en sådan sensor borde ha en felkod och det kanske den har också.
Så långt ner som till +4 grader är AC-systemet aktivt, å det är för att avfukta luften. AC-kompressorn startar även på vintern för att hålla igång systemet. O-ringarna och packningarna i systemet är beroende av oljan i systemet för att håla tätt. Därav att den även drar igång vid start av motorn även om du manuellt väljer AC-off :-)
Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]

Service Peugeot 107

Köpte en amerikansk (Thinkdiag) som är b[…]