Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kimmen90
Schmoyoho skrev: Om jag inte lyckas slanga ur olja så kommer jag nog låta det vara och hoppas på det bästa. Nivån är lite lägre efter mina försök att tömma via pluggen. Är som sagt inte så fruktansvärt långt från ett oljebyte så jag tänker att katalysatorn inte heller hinner ta någon skada eller så.

Din bil ditt beslut men är inte detta att vara "dumsnål ". Varför inte lägga 500 - 600kr på ny olja och filter och köra med rätt mängd och sedan hoppa oljebyte på nästa service?

Istället för att riskera skador för 1000 tals kronor
av Schmoyoho
Ja, det är väl lite den avvägningen jag försöker göra, ifall jag behöver bekosta mig ett extra oljebyte vilket är svårt att klara under en tusenlapp. Utifrån vad VolvoB20 skriver låter det ju inte som någon katastrof, men det känns ju inte bra i hjärtat när man tänker på det :(
av osla
byt olja och filter, är så nära tusen mil ändå och man ska inte köra mer än tusen mil oavsett olja, bara dumheter som gör att motorn koksar igen tillslut
av Schmoyoho
osla skrev:byt olja och filter, är så nära tusen mil ändå och man ska inte köra mer än tusen mil oavsett olja, bara dumheter som gör att motorn koksar igen tillslut
3000 mils-intervallet tycker jag är för mycket men nog ska väl en modern olja fixa 1500 mil? Det "enda" ogynnsamma i min körning är att jag gillar att dra på växlarna i manuella läget, men i övrigt är det få kallstarter, alltid motorvärmare, sällan motorn inte får bli varm osv.
davveh skrev:Töm ut lite genom att ta bort filtret istället
Funderade på det men vågade inte prova när jag stod med bilen på lyften. Är det bara filter och filterkopp man tömmer då eller kommer det forsa ut olja?
av berrabus
Lånar tråden lite, precis köpt en V70 -08 2.4d där jag upptäckt att det är för mkt olja. Ca en 1cm ovanför max men vet inte hur mycket olja det är.

Är det så mkt att det borde/måste tömmas ur eller är det bara att köra vidare? Motorlampan tänds ibland och felkoden är för hög signal på oljenivågivaren och troligtvis är det för att det faktiskt är för mycket olja.
Om det måste tömmas, hur får jag ur det smidigast? Oljebytargrej genom oljestickshålet men funjar det bra på dessa och finns det ngn billig sak? Skall bara användas denna gång eftersom jag alltid tar bort pluggen annars.
Bilen servades för en månad sedan så känns onödigt att byta.
Användarvisningsbild
av SebastianJ
Tompan60 skrev:Du ska ta bort olja. Den får bara vara fylld till 75% på stickan. Ej till maxmärket
Dumheter, självklart kan det vara upp till max på stickan utan att skada motorn.

Det du borde fixa först är temperaturse[…]

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]

Är det den nyare motorn med 5 st tändspo[…]