Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Vilken färg ska det vara på extraljusbågen?

Aluminiumfärg (kallas för nanoniserad, standard)
11
31%
Våtlackerad Passion Red (bilens färg)
6
17%
Lackerad svart (klarlackad, ej matt)
6
17%
Chrom/rostfritt
11
31%
Någon annan färg - se eget förslag nedan
1
3%
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Lindfalas skrev:Oki..
Huvudsaken du blir nöjd.

Jag skulle satsa på rött först och främst.
Håller inte med om att det skulle se onaturligt ut.
Bryter linje?? nej det tycker jag inte heller.
Du har trots allt bitar av rött redan i linjen :-P

Annars skulle det bli samma kulör som på listerna.
Man lägger givetvis klarlack ovanpå. Halvmatt skulle nog funka,
Varför skulle matt lack inte vara hållbart??

Greetz

haha ja :)

Men... jo jag tycker också rött om jag ska vara helt ärlig. Men här väger "experternas" råd tungt. De har samtliga avrått bestämt från just röd båge. Med hänvisning till att det blir för mycket rött.

Listen som går runt är ju hel. Inga inslag av rött i den, men du menade något annat kanske?

Hm..samma kulör som listerna..vad tusan är det för kulör? Anholt grå eller? Svart? De är ju grådaskiga och skiftar färg efter hur man sköter dem. Lurigt!

När det gäller lackering har jag noll koll. Men de jag talat med säger att det inte går att våtlackera matt. Då måste man lacka den matt och strunta i övre skiktet? Men du menar att det finns mattlack? :) jag har som sagt ingen koll.

Men vilken färgkod är det på listerna på en gammal v70 egentligen?

Ska se om jag kan lägga in någon bättre bild här också... funderar även på att hitta några lämpliga fälgar allt eftersom. Men det får bli en annan tråd :)
av Lindfalas
Barkbiten skrev:
haha ja :)

Men... jo jag tycker också rött om jag ska vara helt ärlig. Men här väger "experternas" råd tungt. De har samtliga avrått bestämt från just röd båge. Med hänvisning till att det blir för mycket rött.
Varför skulle det bli för mycket rött? Det finns ju bilar som alla svarta lister också är lackde..
Listen som går runt är ju hel. Inga inslag av rött i den, men du menade något annat kanske?
Listerna är hela, men mellan listerna är det röda partier.
Hm..samma kulör som listerna..vad tusan är det för kulör? Anholt grå eller? Svart? De är ju grådaskiga och skiftar färg efter hur man sköter dem. Lurigt!
Tja du.. DE skall väl vara matt svarta..
När det gäller lackering har jag noll koll. Men de jag talat med säger att det inte går att våtlackera matt. Då måste man lacka den matt och strunta i övre skiktet? Men du menar att det finns mattlack? :) jag har som sagt ingen koll.

öhh.. Varför skulle det inte gå lacka matt???
Dessutom finns det matt klarlack och upp till blank klarlack.
Vet en lackare som just lackad sin bil med halvmatt klarlack för han ville ha en gammal look.
Sen kan man titta på alla custom som är lackade i matt kulör. En del av dem har även klarlack i matt.
Men vilken färgkod är det på listerna på en gammal v70 egentligen?
Ingen aning..
Ska se om jag kan lägga in någon bättre bild här också... funderar även på att hitta några lämpliga fälgar allt eftersom. Men det får bli en annan tråd :)
hehe

Greetz
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Jo..varför inte rött. Jag var osäker till idag.

Pratade med reklamkillen och framförde just samma argument som Du framförde här ovan (många bilar har alla lister lackade i samma färg etc).

Ja..svarade han.."men då kanske du ska lacka vindrutetorkarna röda också, och dragkroken och sätta dit en röd växelspaksknopp..och rött solskydd på vindrutan längst upp och... "

ja så fortsatte han och till slut insåg jag vart han var på väg. detta är ju ingen "sådan" bil. Kände att det faktiskt finns en liten risk att man får det stuket med en röd båge. Hade kanske varit kul om man varit lite yngre och haft en Volvo740 :)

Nu tror jag inte enbart en röd båge ger den effekten såklart..men kanske ligger lite i vad han säger..atat det blir lite åt det hållet. Sen kommer ju även ljusen att ha röd border runt glasen. Extraljusen alltså.

Ska höra med dem om de kan ordna en båge i svart och lacka den med matt klarlack. Kanske de som säljer bågarna inte har så bra koll på lackdetaljer, och därför får man fel svar. Ska lämna fram mitt önskemål och så får vi se vad det slutar.

På Volvoverkstaden varnade de mig dock för denna båge eftersom det kunde bli svårt att få igenom bilen på besiktningen. Detta eftersom nummerplåten försvinner lite under bågen och kan vara svår att avläsa för fartkamror.

Detta gäller främst bågar för XC70, men kan ju tänka mig att det inte är någon större skillnad på en V70 båge. Får kolla upp detta!
Användarvisningsbild
av uno83
Det bör inte besiktningen säga nåt om, eftersom lagen bara säger att registreringsskylten ska vara läsbar framifrån vad jag vet...
av Lindfalas
Klart det måste vara en ballans hur mycket av samma kulör man använder..
Blir det för mycket så blir det ju inte bra. Ser dock inte att en ´röd båge skulle göra det för mycket.

Skall inte vara något problem alls vid besiktningen.
Du skall dock kunna se skylten från 20 meters håll, rakt framifrån.
Men samtidigt vet jag att vissa besiktings män/kvinnor är helt borta och vet inte mycket om lagar..

Greetz
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Ok, låter bra med besiktningen! Man skulle ha bättre koll på lagarna i landet - vad mycket kul man skulle kunna ha då.

Tex (ett helt annat spår, men appropå lagar då...) så fick jag höra igår att alla krogar som serverar alkohol även måste servera varm mat. Dvs, om du går till krogen och är hungrig och ber om att få lite varm mat så - om jag förstått detta rätt - kan de inte neka dig. Självklart kommer den stora majoriteten krogar att neka dig ändå, och säga att det bara finns nötter, chips eller salta pinnnar. Men för att få tillstånd att servera måste man tydligen enligt lagen även erbjuda varm mat av något slag. Så nu vet ni att ni kan få varm mat på vilken nattklubb/bar som helst..när som helst :)

Hörde av en kollega förresten att det kommer ett regelverk för ljusbågar/frontbågar/wildbars..och det är typ i stil med att bågen får inte vara mer än 50% av bilens bredd och inte gå upp över grillen, eller något liknande.
av Lindfalas
Barkbiten skrev:Ok, låter bra med besiktningen! Man skulle ha bättre koll på lagarna i landet - vad mycket kul man skulle kunna ha då.

Tex (ett helt annat spår, men appropå lagar då...) så fick jag höra igår att alla krogar som serverar alkohol även måste servera varm mat. Dvs, om du går till krogen och är hungrig och ber om att få lite varm mat så - om jag förstått detta rätt - kan de inte neka dig. Självklart kommer den stora majoriteten krogar att neka dig ändå, och säga att det bara finns nötter, chips eller salta pinnnar. Men för att få tillstånd att servera måste man tydligen enligt lagen även erbjuda varm mat av något slag. Så nu vet ni att ni kan få varm mat på vilken nattklubb/bar som helst..när som helst :)

Hörde av en kollega förresten att det kommer ett regelverk för ljusbågar/frontbågar/wildbars..och det är typ i stil med att bågen får inte vara mer än 50% av bilens bredd och inte gå upp över grillen, eller något liknande.
Jo det är sant att de skall kunna servera riktig varm mat, men det är bara fram till klockan 23.00 och efter det skall de kunna servera någon lättare varm mat, dock kan det ju vara en uppvärmd macka. hehe.

Tja det antar jag väl att det kommer, men man får se när det kommer och vad de lagarna har.

Greetz
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Lindfalas skrev:
Barkbiten skrev:Ok, låter bra med besiktningen! Man skulle ha bättre koll på lagarna i landet - vad mycket kul man skulle kunna ha då.

Jo det är sant att de skall kunna servera riktig varm mat, men det är bara fram till klockan 23.00 och efter det skall de kunna servera någon lättare varm mat, dock kan det ju vara en uppvärmd macka. hehe.

Tja det antar jag väl att det kommer, men man får se när det kommer och vad de lagarna har.

Greetz

Hade suttit fint med en varm macka nu! :)

15-timmars dagar på kontorsstolen är ingen höjdare. Är nära köp nu dock, och det lättar ju upp stämningen lite.

Tror bågen blir bra...sen får man väl lacka om den med jämna mellanrum I suppose..
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Dåså, tack för fina tips och inspiration. Nu har jag monterat en QPAX-båge och fått den lackad i samma färg som listen runt bilen (inklusive konturerna, de små knottrorna som är på listen!).

Har även monterat på 3 stycken extraljus. Utan stabliseringsstag från grillen. Men det ångrar jag lite nu. Valde bort dessa därför att jag tycker det ser fult ut, plus att jag i min enfald (samt i samråd med ljusleverantör och bågleverantör) trott att qpaxbågen och dess breda fästen skulle vara tillräckligt för att inte få vibrationer. Men icke sa nicke. På fina motorvägar märks inget. Men på tomgång drarrar bågen knappt märkbart och vi gropar och lite sämre vägar skakar det rätt hyfsat. Så jag får försöka ordna stabiliseringsstag. Frågan är bara hur man stabiliserar 3 extraljus så att det blir så snygg och fint som möjligt? Har ni några tips kanske? Eller någon verkstad man kan vända sig till? Vill ju att om man måste borra hål i extraljusen så ska det tätas ordentligt också, så att ingen fukt kommer in etc.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Här kommer ett par bilder på resultatet. Hoppas länkarna fungerar.

Bild

Bild

Med båden på plats är jag nöjd med resultatet. Aluminium hade enligt min smak skurit sig, chrom hade blivit för mycket och även rött. Glansig svart hade inte heller varit klockren för att ge originalkänsla.

Tack för tipsen här än en gång!

Den som löser livslängdsproblemet med Li[…]

Service Peugeot 107 2007

I går var jag och pressade ur det gamla lagr[…]

Idag har jag bokat tid för service. Classic s[…]

XC70 2016

En annan sak jag kom på jag glömt fr&ar[…]