Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av svarten61
Har problem liknande tidigare med dålig spänning vid signalhornet, då elledningar är kraftigt oxiderade. Någon som "hittar vägen" för dessa sladdar. De försvinner ju i alla piskor. Tanken jag har är att "enbart" koppla ur dem och lägga nya utanpå. Men då kommer ju frågan var jag hittar de andra ändarna från tutan sätt.
av nwrapped
Felsökningen avklarad: 12 volt finns till hornet. Tog en lös sladd och jordade den så det tutade fint.

Tog sedan samma kabel och satte på stiftet under knappen, då fungerar det utmärkt. Så det är jordningen upp till ratten som är dålig.

Det konstiga är att mäter jag så har jag 75 milli Ohm upp till knappen, så det finns kontakt även om den kanske är dålig.

Blir nog att följa kablarna hela vägen byta ut dem.

Kan vara ringarna eller stiftet med fjädern. Med lite otur oxiderade kablar.

Är det svårt att ta loss ratten med bulten och byta ringar, stiftet och fjädern?
av Volvo740_GLT
Angående stiftet med fjädern så bytte jag & polaren ratt.

Bulten till ratten sitter med en 17 mm om ja inte har fel.
av nwrapped
Tack för all hjälp.

Tillslut hittade jag dåliga skarvar efter en reparation bakom lyset. Så efter att ha bytt släpringen, öppnade jag kabel bunten och flyttade upp tutan i motorrummet.

Mvh
Niclas
av Kolsva
Liknande problem med tutan.

Köpt ny billig tuta på Biltema, den funkar när jag kopplar direkt till batteriet. När jag kopplar in originalkablarna (svart och gul) låter den bara lite (inte godkänt av bilprovningen), så då testade jag att byta ut den svarta och kopplade direkt till jord. Bingo, då funkade den som den skulle, men... när jag startade motorn lät den hela tiden...

Vad göra? Måste jag strula med ett relä och i så fall ska styrspänningen kopplas mellan gul och svart, eller finns det någon enklare lösning?

EDIT, kanske ska påpeka att även jag har en 740-88 (a, dvs den utan boxen för felsökning)
Användarvisningsbild
av emwtur
har du inte en liten lackad skruv på tutorna ?
man kan justera tutet med den - skruven är lackad för att inte röra sig efter justering på fabrik.
det låter dock som om du inte har så bra kontakt i ratten / glidringen !
/emwtur
av Kolsva
Som jag skrev, tutan fungerar vid direkt anslutning till batteriet och om jag ansluter direkt till jord (istället för den svarta) så fungerar tutan med tändningen påslagen (utan att motorn är igång), men tutar kontinuerligt då jag startat motorn (men om jag använder den svarta kabeln så blir det bara en liten ljudstöt ungefär som om det vore en skruv som höll fast, men jag misstänker låg spänning).

Min voltmeter har tyvärr pajjat så jag kan inte mäta med den... :(
av Kolsva
Jag löste det med ett relä, spänningen mellan gul och svart räckte som styrspänning och den gula ger tillräckligt med spänning även för att orka med tutan (så slapp jag dra extrakabel och koppla in säkring, för den är ju redan avsäkrad). Den andra anslutningen på tutan går till jord (samma infästningspunkt som själva tutan), dessutom placerade jag allt i motorrummet så nu ska det väl hålla...

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]