Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gooose
Detta gäller om du skall montera service satsen...
Det underlättar om du tar bort skruven i hörnet vid spjället i "ventilkåpan" eller vad jag skall kalla det så du förstår ta även bort tempgivaren

I satsen följer det med 2 st Brickor som låser sprinten när den är igenom axeln montera båda 2

Jag brukar ta en 1/4 hylsa storlek 7 och en polygrip sätt fast brickan på hylsan med lite kitt,negertoy,butyltejp,volvokitt det som man satte fast rutorna med på 240 tiden lägg även lite mellan hylsan om polygripen så att det sitter fast i varandra

Trä igenom sprinten håll fast den med 1 hand med hjälp av en näbbtång
Ta sedan dina 2 andra händer och sätt dit brickan och kläm åt/fast den med polygripen

Svårare än så är det inte..... ;-//

//Gooose
av aneben
gooose skrev:om spjällaxeln lossnat så beror det på sliten kula/kulskål och för att verkstaden skall kunna lämna garanti på jobbet så är det byte spjäll(det dyra alternativet) som kan garantera att det funkar

Om verkstaden "bara" byter den lilla axeln och den lossnar igen efter ett par månader för att den dyra delen vart för sliten så kan verkstaden åka på ett backjobb och då är den enda lösningen att byta rubbet

Man får för att klara sig rent juridiskt ibland göra lite mer än vad som krävs just av denna anledning
Det kan ibland även göra så att man står och väger mellan att reparera en komponent eller byta till en ny
kravet på garanti på utförd åtgärd kan då leda mig till att byta det som felar då jag inte kan garantera att den rep jag gör håller

tex smörja torkarmotor bak och motor är glödhet när man river ner den då är det svårt att garantera att inget tagit skada inne i elmotorn
när det egentliga felet är att den kärvar i axeln till torkararmen

Om jag själv i samband med service hittar detta fel så brukar jag ta ut en ny axel och trycka dit göra en kalibrering av spjällmotorn i samband med programeringen

Sedan talar jag om för ägaren vad jag gjort och att spjällaxeln ligger "inbakat" som en del i service matrialet
ingen text om vad jag gjort eller bytt ut ingen arbets kostnad endast matrial kostnad för axeln

Inget som härleder till att det skall kunna gå att reklamera det jag gjort

För det är som sagt att förbrukningen+ev orkeslöshet och att motorlampan tänds kan upplevas som symptom av att denna lossnar

Rätt eller fel men många gånger så håller det väldigt länge..

Dom få som kommit tillbaka har fått utföra det stora paketet
För det är endast på den äldre modellen av spjällaxlar som man kan montera service kittet

//Gooose

Kan man göra en kalibrering av spjällmotorn utan att åka in på en Volvo verkstad?
Upptäckte att min spjällmotorn tjuter när man stannat motorn. Är det ett tecken på att den behöver kalibreras eller när måste man göra det?
Användarvisningsbild
av gooose
Det räcker att du får hjälp av någon som har vida funktionen med dice till datorn så skall det gå

om motorn låter kan den kanske ha lämnat in men prova att calibrera

//Gooose
av kicken
Ställer en fråga i denna tråd (slipper vi få ytterligare en tråd) låter er spjäll motor efter ni stängt av bilen? Min låter varje gång, det låter som den går i änndläget, den låter liksom ansträngd.. Gör era det också? Tänkte ifall min är felmonterad eller nåt. (min vibrerar mycket på tomgång)
Användarvisningsbild
av popeye65
kicken skrev:Ställer en fråga i denna tråd (slipper vi få ytterligare en tråd) låter er spjäll motor efter ni stängt av bilen? Min låter varje gång, det låter som den går i änndläget, den låter liksom ansträngd.. Gör era det också? Tänkte ifall min är felmonterad eller nåt. (min vibrerar mycket på tomgång)
Nej, spjällmotorn skall gå några sekunder efter man har stängt av motorn.
Kalibreringen med ett VIDA instrument tar ca 30 sekunder, detta tar Volvo ca 500:- för och ett VIDA instrument kan man köpa för ca 800:- och göra det själv och mycket annat med, valet är lätt :-)
av PeMa
Lagade min förra V70n 2,4d genom att göra rent inre kulan noga, trycka dit armen och sedan limma en liten bricka på kulan med nåt superlim som låsning så armen stannade på inre kulan. Har för mig att jag slipade ner tjockleken på armen lite för att det inte skulle bli för tajt...

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av DirkSchneider
gooose skrev: sön 07 apr 2013, 23:22 Detta gäller om du skall montera service satsen...
Det underlättar om du tar bort skruven i hörnet vid spjället i "ventilkåpan" eller vad jag skall kalla det så du förstår ta även bort tempgivaren

I satsen följer det med 2 st Brickor som låser sprinten när den är igenom axeln montera båda 2

Jag brukar ta en 1/4 hylsa storlek 7 och en polygrip sätt fast brickan på hylsan med lite kitt,negertoy,butyltejp,volvokitt det som man satte fast rutorna med på 240 tiden lägg även lite mellan hylsan om polygripen så att det sitter fast i varandra

Trä igenom sprinten håll fast den med 1 hand med hjälp av en näbbtång
Ta sedan dina 2 andra händer och sätt dit brickan och kläm åt/fast den med polygripen

Svårare än så är det inte..... ;-//

//Gooose
Tjenare
Har du artikelnr på satsen eller tomtarna på volvo vet vad det är när jag ska köpa denna sats?

Ha de
av Cox
Kan tipsa om ett kit som jag kallar, Cox-bushwack
Innehåll
1 st superlim
1 st 8mm plastplug
Pexslipmaskin eller motsvarande
Lite T-röd
Tidsåtgång ca 10 min
Beskrivning av arbetet.
Lossa plastarmen, slipa av lite på den delen som sitter på kulan vid motorn.
Skär av en bit av plastpluggen, den skall sedan limmas fast på axeln för att låsa plastarmen, så den inte hoppar av.
Glöm inte att rengöra armen samt axel med T-röd innan fastlimning av plastpluggen.

Funkar garanterat gjorde detta på min bil vid 12000 mil, satt ff fast när jag sålde den vid 30000 mil.
av DirkSchneider
Cox skrev: tis 20 aug 2019, 13:10 Kan tipsa om ett kit som jag kallar, Cox-bushwack
Innehåll
1 st superlim
1 st 8mm plastplug
Pexslipmaskin eller motsvarande
Lite T-röd
Tidsåtgång ca 10 min
Beskrivning av arbetet.
Lossa plastarmen, slipa av lite på den delen som sitter på kulan vid motorn.
Skär av en bit av plastpluggen, den skall sedan limmas fast på axeln för att låsa plastarmen, så den inte hoppar av.
Glöm inte att rengöra armen samt axel med T-röd innan fastlimning av plastpluggen.

Funkar garanterat gjorde detta på min bil vid 12000 mil, satt ff fast när jag sålde den vid 30000 mil.

Tjenare!!!
Med plastplugg menar du?
Bild eller länk vore toppen!!!
Användarvisningsbild
av MartinS
Det här är en plugg för mig.

Bild

Skulle även (om möjligt) vilja ändr[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Har en xc60 -24 och har precis lämnat in bile[…]

Fick förnyelse igår på Volvia, ki[…]

Vad ska jag köpa och varför?