LOB skrev:240 var väl ännu vanligare på 80-talet än vad 850/ V70 var på 90-talet och priserna på fräscha 240 indikerar att det börjar bli en samlarbil.
T-Ford som var världens vanligaste bil är nu en samlarbil.
Grejen med just 240 är att dom flesta har rostat bort, eller blivit epa-projekt, så tillgången till 240is har sjunkigt enormt dom senaste 10åren. 740/940 är på väg lite åt samma håll, dock sällan pga. rost(iaf vad det gäller 940).
x70 har bra rostskydd så rosten kommer nog inte ta speciellt många. FWD-bilar är inte direkt attraktiva för 16åringar att bygga epa av(även om det finns ett gäng), så överlag tror jag inte tillgången på 85x70 kommer ändras speciellt mycket inom den närmaste framtiden.
Visst kommer priset successivt öka under dom kommande 11 åren, när 85x70 successivt blir skattesmitare, men det är nog rätt marginell ökning vi talar om.
Sen så var ju huvudfrågan inte om modellen(V70) i sin helhet, utan en specifik modell med specifik utrustning. Det jag menar är att den V70in inte är värd ett dugg mer än vilken annan V70 som helst i samma skick, förutom just R-modellerna då som är i en klass för sig. Visst kan man sitta och sia 50år in i framtiden, och givetvis kommer priset troligen öka då(förutsatt att man ens får köra dom, med all bränsle-hysteri som råder idag..), men ändock inte mer än någon annan V70.