Hej tycker faktiskt det är riktigt dåligt av Volvo att man inte kan beställa automatlådor till någon av Volvos Flexifuel bilar. Volvo ska stå för säkerhet och jag tycker att det absolut måste vara mycket säkrare att köra en Volvo med automat i dagens läge när alla ska fippla med både gps och prata i mobiltelefoner. Som sagt kan ju vara bra att veta att man inte kan beställa detta inte ens till V70 modellerna. Volvo kommer med en 2.5FT första halvåret 2008 och den går att beställa med automat. Skulle tippa på att man kan beställa den tidigast mars-maj men leveranserna dröjer säkerligen till sensommaren om man har otur. Hade ju varit nice om man kunnat trycka in en powershift automatlåda redan nu för att få ner bränsleförbrukningen som förmodligen kommer vara hög. Hoppas de får ner förbrukningen och lyckas bättre än Saab.
Vad tycker ni andra ni kanske inte ser detta som lika viktigt men det är ju verkligen bekvämt att ha om man kör mycket i innerstan.
Senast redigerad av 1 joane, redigerad totalt 0 gånger.
Finns kanske ingen automatlåda som i dagsläget passar till Fordmotorn. I Ford Mondeo (gamla generationen 2001-2007) satt en gamla 4-stegsautomat i kombination med den där motorn. Törstig och seg.
Toyota Avensis 2,2 D-Cat Premium Touring -09
Volvo 245 GL -88
Volvo 244 L -77
Låter ju lovande att de släpper en automat till 2.5FT och även 2.0F Hur säkra är dessa uppgifter och vart har ni fått tag på den informationen? Automatlåda till 2.0F kan ju tänkas bli törstig och seg men om de monterar i ett turbo alternativ till denna så vore det kanon. Den måste ju samtidigt ligga i rätt prisklass för att folk ska vilja köpa den.
En 2.0FT eller 2.5FT med automat och lite extra paket inom ramen av 7.5 prisbasbelopp så kommer denna bil bli en klar vinnare även inom tjänstebils sektorn men tills dess avvaktar nog många eller kikar på Saab som alternativ.
Tycker för övrigt att nya V70 är väldigt snygg mindre nöjd med utformningen av bakluckan dock men det kan man leva med.
Som det skrevs i en annan tråd så är jag rädd att 2.0F blir seg och tråkig. Den befintliga V70N BiFuel (140hk@5800, 192Nm@4500) är ju väldigt seg. Den nya V70II 2.0F är tyngre och har 145hk@6000, 185Nm@4500. Det blir intressant att läsa vad motorpressen tycker om denna motor.
BiFulen är ju en gasbil, och känns helt annorlunda än flexifuelen.. . Gasbilen orkar inte varva alls, medan F:en måste varvas.
Båda är trötta men på olika sätt..
/Thomas
Insert punchline here !_____________________________