Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min gamla XC60 D5 på 30.000 mil har bytt virvelspjäll också och fler andra sensor i motor. Ny dieselvärmare blev det också till. Hjullagar runt om.
Den låter lite nu och det känns som Haldex eller diff. Har bytt olja een gång i dom.
Vid 27.000 mil tog vattenpump slut (byttes med kamrem) och det kostade turligtvis "bara" en ny topp.
Så se till att byta vattenpump och sedan hoppas att den inte går innan tid.

Just det: ac låter också och diverse kylare rostar också sönder.

Nästa vecka åker den in för rost. Både hjulhus fram är sluta. Nya hjulhus lackas och åker på. Alla 4 dörrar är rostiga i kant. Tillsvidare klaras det med slipning och lackstift. Syns faktisk nästan inte.

Ska nog säga att åker man i en bil så långt ska man hitta en billig mek som också är uppkoplad map. mjukvaru.

Trots allt en billig bil jämnfört med ny bil. Det är den enda bil jag köpt ny och det var faktisk mer besvärligt när den var ny med garantiåtgärder, småbulor från fabrik och återkallelse (skena iväg).

Sent from my iPhone using Tapatalk
Tack för alla svar - det hjälpa spara pengar om man säger så :-) Hur snygg och lockande den V90CC jag tittar på än är, så kommer jag inte ifrån att XC70:an vi kör idag är bra trevlig och egentligen lyxig nog, inte är den ful heller. Nu har jag även pratat med den ytterst kompetenta och trevliga servicekillen här och fått erbjudande att köra på med serviceavtal 1år med 360kr/mån eller 2år för 410kr/mån. Inte alls så tokigt egentligen för "peace of mind". Känns dumt att släppa en så pass bra bil som XC70 Classic under 10 000mil, ni som tror den går minst 8' till utan större problem tror och hoppas jag får rätt. Däremot tar jag mig ett steg närmare D5:an iom Polestar tuning (ca. 40hk) nu när det är special på det för ca. 6900kr och rullar på. Iaf ett år till, troligtvis två så det hinner komma in lite tester från Polestar2 i Svensk vinterkörning. Tack allihopa för hjälpen att spara pengar ett tag till. #minimalism ;-)
Klokt att behålla..

Min första årgång 2008 verkar vara bättre underarbete på Gått i STHLM hela tiden. Jag är andra ägare sen 3 år. Nu har min
5-cyl. D3 manuell låda gått 18000 mil. ingen rost.

Ny turbo blev det 20 mil innan försäkringens maskinskadeskydd tog slut så lite tur där. Turbon gick vid 15000 mil, enkelturbo.
Dieselvärmaren var trasig när jag köpte den. Handlaren stod för det kalaset. Togs från en MY. 15 som gått 300 mil innan den skrotades efter en krock så värmaren är som ny. Jag är nöjd. bilen har tidur + elektrisk värmare och kupeuttag. kör mest el i mitt kallgarage.

Gillar den tvära aktern som gör det lätt att lasta stora saker. Även att man kan fälla främre ryggstöd passagerarsida så det blir en plan yta och kunna lasta långa pryttlar ända fram till instrumentplankan. :-) :-D

Jag handtvättar bara och och går inte för nära med högtrycksmunstycket. Den får vax på våren och på hösten innan saltvintern kommer. Hjälper nog att hålla den ljusblå metalliclacken fin och rostfri... än så länge.
Kom ihåg att smörja dörrgångjärn med tunn olja ibland så att dom inte rostar och blir glappa och dörrarna börjar hänga.

Ha de gott. Tomas
Jag har bytt två hjullager, fixat en skadad kabel under batterihyllan, bytt alla bromsklossar, bytt ett gångjärn till framdörren, bytt framruta (med det vara bara för att den släppte i limningen) och bytt några lampor (inklusive Xenon). Sen kommer jag inte på mer.
Ja, olje-och däckbyten, men det är ju normalt slitage.

Var ute en stund igår och valde då att[…]

Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]