Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Diffy
Felkodsavsläsning har jag fått på bilen en lång lista. Men han där sa att dt kunde handla om att det kanske räckte med programuppdatering och det är endast Volvo som kan göra det.
Abs och motor lampan lyser Men slocknar imellanåt så de lyster inte hela tiden.

Kanske ska boka in en tid på en annan verkstad och se om de kan laga....
av SnurreSprätt
Rent spontant så låter det helt absurt att en verkstad (Bilia eller annan Volvo verkstad) ska ta 2500kr bara för att läsa ut felkoder :-/ .
Gjordes det någon radering av felkoderna efter att du fick dom lästa?
Fick du möjligen något papper på vilka felkoder det var du hade? (om du fick det, skriv ut koderna här i tråden isf).
Vart i landet befinner du dig?

MickeM har givit dig flera kanon råd och tips på saker som inte behöver kosta skjortan att byta, oavsett om man gör det själv eller anlitar mindre verkstad (fler än enbart volvo verkstad kan ex byta spegelglas/torkar motor) och inte kostar jätte pengar.
av Diffy
Ja jag fick ett papper med mig men de gjorde inget mer utan hänvisade till bilia. De papprena ligger hemma på ett bra ställe..Hahah.. borde leta fram dom
Bor i sthlms området.
av MickeM
Skriv ner vad du hade för felkoder, så se vi se vad som behöver göras ...

Programuppdatering känns långsökt.
Jag vet att det finns en felkod på MAPsensor som det finns uppdatering på, som alltid föreslås som lösning, men lösningen är att blåsa rent slangen till MAP och gasspjällrengöring. = enkelt o gratis.
(Tror det var felkoden ECM 140A)
Bara nämner som exempel

Och skriv HELA koden/erna. Inte bara textförklaringen
Tex ECM 123 följt av text
av Jonas_latt
Du känner ingen som e lite händig på Volvo?
Du har egentligen inga stora fel.
Skulle det vart ens egna bil så skulle jag handlat alla saker som behövs på skroten och då kostar det inte mycket.
Var i landet bor du?
av Diffy
Var till en annan verkstad idag. De felsökte och han trodde att abs lampan kunde bero på någon trasig krona och kanske motorlampan trasiga slangen men vi skulle börja byta och kolla det först. Så bara att hålla tummarna ska lämna in bilen om typ 2v. Första lediga tid.
av SnurreSprätt
Att byta delar lite på måfå för att man tror att det är orsaken känns inte jätte seriöst om jag ska va ärlig. Det är ju visserligen en väg att gå, men bästa/billigaste vägen för din plånbok är att byta det som verkligen är trasigt/strular.
Gjorde den här nya verkstaden någon felkods utläsning?
INNAN du lämnar in bilen igen på ännu en verkstad, leta rätt på papprer med felkoderna du fick från Bilia och skriv ut koderna här så kommer du förmodligen få lite mer hjälp i rätt riktning.
av uggz
När min bakrutetorkare ej fungerade i någon månad för något år sedan och jag var på väg att köpa ny, så tipsade en arbetskollega mig om att jag kunde prova smörja upp axeln med typ 5-56.
Det fungerade för mig, men jag vet förstås inte om TS torkarmotor gett upp eller ej. Alternativt säkring..?

Bara att plocka bort det lilla plasthöljet närmast axeln, från utsidan då. Inget krångligt alls. Spraya in mot/runt axeln med 5-56 eller liknande och starta torkaren, hjälp den på traven lite med handen.

Tydligen någon säkerhetsfunktion som gör att motorn stannar om motståndet blir för tungt (t.ex. p.g.a. diverse skit som lyckas komma in där, samt att om man inte använder torkaren på länge så samlas det på med mer smuts och det kärvar), för att inte bränna någon elektronik i motorn.. eller nåt.
Enkel och billig fix, värt att testa, TS.
av Diffy
Vi testade att smörja flera omgångar men blev ingen skillnad alls.

Men nu är bilen såld och vi har köpt en ny ett annat märke kände att efter 18år med Volvo så testar vi något nytt :)
Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]

Däckdimension Volvo v90 2025

På min gamla hade jag 17 vinter och 22 somma[…]

Har du provtryckt motorn?

460 T5 AWD

Trist att du inte kan slutföra. Hade vart kul[…]